Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

XPDC:CHINI LAKES & ULU BENDUL

Category: By Pyromaniac
TASIK CHINI,PAHANG
Date:Lupalah
Plan nak pegi ke Chini lakes nie wujud..sebab salah sorang course mate aku belajar dulu duduk kat situ FELDA CHINI..aku mcm biasa terpengaruh ngan cerita rakyat dari membe aku mengatakan ikan TOMAN sebesar paha..mula la aku ghairah..meleleh...mcm biasa pegi takde plan..ari jumaat pagi kita org bergerak...berbekalkan makanan dari rumah membe aku yg duk kat ampang..ezamy...mak dia yg masak...menasihati aku suruh bwk elok2 kereta takut anak kesayangan dia jadi apa2..dan skrg dah berbini ..kerja kat pelantar minyak...nak melepak tu dah kurang tak mcm dulu lagi...ohh yg follow time tu...aku,ezamy,Bokpa dan mat shah..mat shah insan yg dilahirkan di tasik chini...pernah mengambarkan kawasan itu idaman setiap kaki pancing dan adventurous mcm aku nie..hiks..
Perjalanan yg cukup lama..merentasi lebuhraya utara selatan..exit kat seremban..kononnya nak melepak makan di ULU BENDUL...drive la merentasi jalan yg bersimpang siur..sawah padi..perkampungan minangkabau yg mendamaikan jiwa....dan dlm kul
1.00PM
Sampai di destinasi iaitu ULU BENDUL...time nie kita hanya sempat makan kerana..mak ayah mat shah nie dah siap2 bagi warning suruh makan nasi kat rumah dia tgh hari tu..kata dia lauk pauk dah siap dah...

Kene kawat masuk baris dulu sebelum makan..
Kapten mcm biasa la kene melantak dulu

Skrg baru turn korang pi makan
Selepas melantak kul 3.00 pm gerak la menuju ke tasik chini..ikut jalan lama la..redah kat bdr muadzam shah....sesampai jer jalan kat situ dah terlanggar biawak..org tua kata itu petanda buruk akan berlaku....aku ingat dulu nak redah ke Felda chini tu dekat la sgt...mak oii jauh berbatu batu...kalau takde sedara sana tak usah pegi la..jauh sgt ke dalam....redah ladang kelapa sawit berkilo meter...lepas tu redah hutan ..dan masuk balik ke ladang kelapa sawit...
5.00pm
Sampailah la kita org kat FELDA CHINI...kawasan tu ibarat satu dunia yg baru..selepas sepanjang perjalanan asyik tgk scenary ladang kelapa sawit jer...masuk situ...kita org jadi jakun tak bertempat...wow..ramai nya org...aku plak duk cuci mata tgk yg kendu..ha ha ha....membe aku duk jeling kat minah felda..tak senonoh tul!
Membuat huru hara di FELDA CHINI
Malam tu kita org lepak kat pekan dia yg kita gelarkan HARTAMAS CHINI....ada 3 biji restaurant yg beroperasi...layan cerita KUNG FU hussle dan berborak pasal spot fishing ngan anak tempatan kat situ..balik tu bapak dia baru sempat kitaorg jumpa..mula la start bercerita psal penunggu la..pasal naga la..hu hu hu..seram siot...
PAGI 9.00AM

Selepas bersarapan yg cukup melazatkan yg disediakan oleh mak mat shah..kita org pun bergerak menuju ke fishing spot...mana lagi kalau bukan tasik chini...FELDA chini tak sedasyat seperti korang gambarkan ada sekolah,petrol station...termasuk la kedai pancing!beli umpan la...mcm biasa..idea bodoh kwn aku..cengkerik...aku pun mengiakan saja lah..itu kawasan jajahan dia....

Nak masuk ke TASIK CHINI tu bukan main sengsara korok....jalan yg sempit ngan masuk hutan berkilo2 gak la..dan akhirnya na naaaaaaaaaaa..tgk la scenary dia..memang mendamaikan..superbbb...natural beauty...tiada kata kata dpt mengambarkan keindahan dia


Ezamy menunjukkan kawasan jajahan takluk yg dirampas dari suku kaum gumum...masing masing baru duk sibuk buat perambut la...pasang mata kail,umpanlah..reti ker?
Ezamy dpt tarik anak ikan..tak main la anak ikan...bersepah kat KL

Abg pyro lak duk tunggu ikan toman nie muncul

Pulang ngan kehampaan!Mamat yg guna umpan anak ikan keli pun tak dpt..inikan pula cengerik!eeeee...apa barang..

Jumpa tok batin minta restu dan minta izin
Singgah melepak bersama kwn2 kat sini..happening laahh!

Bergambar sebelum PULANG

Ezamy ngan gaya model untuk iklan CUTI CUTI MALAYSIA

Byk bende aku nak cerita,kenangan tgh makan buah asam...minum kopi ngan kuih cara sambil lepak atas beranda...dan byk lagi...thanks bebyk kat mak mat shah yg bagi layanan memang first class..tak tau la biler leh pergi lagi..dan time nak pulang tu..singgah jap kat ULU BENDUL..tak semena mena..kamera berharga RM1000 glup glup..tenggelam kat sungai..mampus...petang tu gak runnning pegi AMPANG!ganti balik kamera!

Senyum paksa sebab kamera dah ROSAK!

 

1 comment so far.

  1. Anonymous July 19, 2007 at 9:27 AM
    wow wow wow! Bukan main lagi Pyro pegi mancing! Tak apa lah pyro, ikan tak dapat, aku rasa byk lagi bende lain yg kau dapat kan. Paling touching, mcm mana org2 kampung layan org luar. Mereka buat sehabis baik utk kita rasa selesa kat tempat depa dgn cara depa sendiri. Budi bahasa, layanan mmg 1st class. Bak kata pepatah, org berbudi, kita berbahasa. Orang memberi, kita merasa.

Something to say?