Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

A&W..dulu...kini dan akan datang

Category: By Pyromaniac
Setelah mak aku semakin kaya kebelakangan ini..org GOMENT...dia tak lokek mengeluarkan xtra belanja makan ..makan besar la...katakan...mak,ayah dan adik aku dua org tu nak makan nasi beriani di restoran INSAF..lepas makan mesti insaf ngan harga dia ..tapau la malam tu...aku plak nak makan fast food..time kat jalan TAR tu aku berbelah bagi antara KFC ke atau A&W...last last aku pilih A&W

Dulu setahun sudah aku pernah wat reunion makan kat situ..A&W adalah first sekali tempat aku berkerja selepas menghabiskan asasi sains..membe aku nazli akan masuk fac medic..dan aku plak fac engineering....byk kenangan tercatat..kat situ....teringat kembali 6 tahun yg lepas...

Mula mula time cuti semester...aku sebolehnya nak lepak rumah jer..baring2 tapi entah camner membe aku nazli nie yakinkan aku supaya kerja..kata dia at least boleh la dpt duit...first time pergi jln TAR..otak nie kalau nak keje mesti pikir sama ada 7 eleven atau fast food restaurant..etc dgn nye...masih mentah lagi time tu...pengalaman pertama interview dia A&W..dlm masa tak sampai 30 minute interview..aku dan membe aku dah dpt kerja...diriku rasa sungguh bangga..yehaaaaaa yer la dah dpt kerja....aku di letakkan di bahagian kitchen dan membe aku di bahagian kaunter...

HARI PERTAMA berkerja kembali 6 tahun yg lepas

Restaurant fast food standard la ..dia punya manager dia mesti nak tunjuk power..bende pelik2 mesti dia suruh buat..aku pun tak byk songeh laa..lap sana sini..cuci sana sini...setelah seminggu berkerja..aku semakin PRO..bkn amatur...ckp semua bende aku leh buat..mozza burger..waffle...coney dog...jgn nanti tak pasal2 aku wat A&DIN..version sama.....restaurant
SHIFT BERKERJA
Setiap shift pagi kalau berkerja..mesti kene turun masuk bilik beku ambik stok..bukan main sejuk...lepas tu duk usung naik tangga securam 45 darjah...seksa tak hingat!malam plak nak closing..semua bende nak cuci....filter minyak laa...tu pun cukup seksa...dan time bertugas...tgn nie dah mcm TATOO la sana sini kene corak dek kuali burger panas...time menyeronokkan biler sesi staff meal..dari double sos jadi triple..semua bende nak xtra...dan paling menyeronokkan tgk manager sama manager bergaduh..bende kecik pasal peribadi pun nak masuk sentuh..apalah dorang tu mcm kanak2 riang jer...bende paling menyeronokkan biler dpt gaji..korang tau apa aku buat ngan duit tu! BELI PS ONE...mengarut sungguh

9.30 PM Rabu 25 JULY 2007

Aku melangkah masuk ke dlm A&W...terlihat seorg mamat yg umur dlm 20 an mencuci lantai..kakiku terus melangkah ke kaunter...melihat menu..otak ku memikirkan ttg makanan yg nak di pelahap..tapi hatiku memikirkan kenangan yg tak mungkin hilang...teringat pada masa 6 tahun lepas aku berada di dapur yg sama mengoreng fries..mengemas utk closing..teringat pada kak sab..cik lokman...EN morris..sempena satu movies time tu...dan nama2 yg aku dah lupa...tak lupa kepada IJAH...kerana aku pernah menolak cinta dia..aku tak ready lagi time tu..maafkan aku..entah apa berlaku kat minah tu skrg...dlm masa sama mata ku meliar melihat keadaan persekitaran yg masih tetap sama..dan aku bertanya..mcm mana rupanya restoran nie dlm masa 20 tahun akan datang...tapi satu aku nak ckp...sesapa yg bekerja fast food tau mcm mana kepayahan nak cari duit!apabila aku order pun aku tak suka byk songeh kerana aku dpt memahami apa yg mereka rasa....kita kene alami bende tu dahulu baru kita tau keperitan yg dorang rasa...
 

10 comments so far.

  1. ijamlaa July 26, 2007 at 1:27 AM
    Huhuhu... sedey nye entri ko kali nih (sat.. amik tisu, lap bende yang meleleh nii... wakakaka).
    Dolu aku pun pernah keja kat fastfood.. Pi*** H** (censored beb). Pernah keja gak kat coffee house hotel masa lepas SPM.. huhuhu penat siot kejeee... tp time tu ikut jee kata org..wakakaka.
  2. oDJa July 26, 2007 at 10:46 AM
    hehehe... aku pon teringat masa keje part time masa study dulu... huhuhu... memang seksa.. tapi sebab nak cari duit kan...
  3. Anonymous July 26, 2007 at 10:08 PM
    Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul..
  4. Anonymous July 26, 2007 at 11:01 PM
    Restoran Insaf nasik beriani die sedap...aik ckp nk diet.bestla ko dpt mkn sedap2.aku mkn kt kedai jual tomyam kt sheffield tp tak best mcm kt mesia sebab dierg dah asimilasi dgn lidah mat saleh.uhuks
  5. Ad Rifza July 28, 2007 at 2:38 AM
    Best arr keje gomen...naik gaji bykkk...syukur lah setelah lama menunggu...
    6 tahun lepas?...belajar susah payah cari rezeki kan?..
    Ada gak bab cinta ke masa tu.hehe....menolak cinta?..Jgn tolak2 sangat cinta nanti cinta yg menolak kite..hehe...
  6. Anonymous July 29, 2007 at 8:03 PM
    mesti Abg Udin comel time lap2 peluh huhu
  7. Aiden Reez July 30, 2007 at 1:17 PM
    Heheheeee....

    Bagus gak ko keje masa belajar dulu.. Setengah budak, malas! Harapkan duit mak bapak aje...

    Anyway, kenangan itulah yang banyak mengajar kita erti pekerjaan yang sebenar dan betapa penat dan payahnya untuk kita memiliki wang hasil dari titik peluh sendiri...

    Take care bro!

    Note
    Owh... Ade peminat ye dulu2... Skarang mane pi minah tu? Tak carik ke? Heheheeeee...
  8. Anonymous July 30, 2007 at 9:04 PM
    sape nak lap titik2 peluh Abg Udin?
  9. Anonymous July 31, 2007 at 10:41 AM
    Ade ke org nk lap peluh abg udin? ahaks...din, din lawak ar komen2 kt sini.aku denga ada os no 2 kt dept...sape ek?minahshef
  10. Anonymous July 31, 2007 at 12:50 PM
    ^^^^^^^^^
    sudi lap peluh ABg Udin huhu

Something to say?