Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Salam Ramadan

Category: By Pyromaniac
1 Ramadan 1428 H
13 September 2007

Hidup aku rasa mcm tiada pelengkap..kebelakangan ini setelah aku sekian lama meninggalkan alam bloggest..tambahan ngan kerja baru yg super duper busy...org kata niat tu tetap ada tetapi masa amat la terhad kebelakangan ini..jadi aku ambik kesempatan di pagi sahur yg hening nie utk menulis sesuatu peristiwa yg bersarang kat kepala aku selama 3 minggu..lama tu...

Ramadan menjelma..routine harian aku automatik akan berubah..sepanjang jalan ceruk rantau sentiasa dipenuhi ngan bazar ramadan mana mana saja kat KL nie..tak susah nak cari...dan time aku study dulu aku pun pernah berkecimpung berniaga kecil2 ..nak tau per..aku mengusahakan gerai ikan bakar,pulut panggang ngan family aku....rezeki time tu cukup murah..tak sempat aku kekdg tu nak bakar..ikan sampai Q yg beratur tu cukup panjang...org kata air tangan yg buat tu sedap kan..hiks....ingat aku time dulu...lepas je time berbuka puasa..aku runner ker pasar kat jln raja alang nak beli daun pisang la....kelapa parut...pergi selayang plak nak beli beras pulut..dan bile time sahur kebykkan org akan tidor tapi aku plak kene bersengkang mata membungkus pulut panggang yg nak kene jual time petang tu...dulu aku sebagai peniaga..kepuasan yg utama bagi aku adalah melihat..pelanggan aku...org kata buah mulut...peghh ikan bakar pyro dan pulut panggang dia memang sedap..hikss..tu yg utama....hati nie memang seronok riang gulana apabila tak sampai je kul 6.00 petang semua barang jualan sudah habis di niagakan....itu cerita dulu....


Ramadan bagi family aku adalah jamuan besar besaran..dan aku plak mengemukkan diri secara berlipat kali ganda..adehh..Naluri hati seorang ibu mana tak suka masak masakan sedap untuk anak2 dia..kan?memang la bagi setiap family 3 menu hidangan itu sudah cukup memadai..termasuk family aku juga...tapi oleh kerana dahulu dan kini ayah aku adalah org utama di pasar ramadan tu..jadi secara tidak sengaja..3 menu hidangan bertukar menjadi lebih dari 10 hidangan..sedangkan family aku yg berjumlah 6 org tu..mcm mana nak abiskan makanan sebanyak tu.....time nak mula2 puasa tu aku kerap berangan nak turunkan weight..tapi haram kejadah la..bile dah melantak lupa diri nie..nak makan takut..dan nak buang plak sayang..mcm mana tu!


Menu berbuka puasa hari pertama

Ayam masak lemak cili api

Ikan goreng sumbat sambal

Sayur campur

(Yg nie menu standard family aku)

+org bagi..nasi ayam 3 bungkus..nasi beriani 2 bungkus,murtabak,yong tau fuu,roti john( adik aku beli),satay,tau foo fa,kari ayam.dalca daging,kuih tepung pelita,seri muka,dan kuih color mcm mcm,tembikai,honey dew dan air ada 3 jenis oren(wajib),soya(beli),teh....selama 2 minggu lebih menu mcm nie..dan tambahan paling dasyat apabila time hujan peniaga kat situ nak abiskan makanan dia...semua bagi satu time..alamak aku nak minum air sat takut tak sempat sahur..continue..

p/s:rasa bersalah jugak la aku..sebab dlm bulan puasa nie terlalu byk undangan utk berbuka puasa/sahur...tapi aku takde masa..dan aku tau ada yg kecik ati...maaf bebyk ler..aku pun kalau boleh nak puasa nie 2/3 bulan supaya boleh dpt berbuka sekalikan..... :)..lagipun amal ibadat entah kemana...

 

0 comments so far.

Something to say?