Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Barista

Category: By Pyromaniac



Barista

20 08 08

Starbuck Mid Valley
Sampai sekarang dah bermacam macam pekerjaan yang pernah aku lakukan..dan salah satunya barista..dulu aku adalah seorg pekerja dan skrg aku customernya..bile aku melepak kat coffea house nie teringat zaman time kerja dulu...pahit manis mcm coffea tu jugak dan letih mengerah keringat semata mata untuk dapat duit yg tak seberapa..sekadar cukup untuk belanja diri sendiri..tapi pengalaman mcm nie cukup bermakna yang mengajar aku betapa susahnya nak mendapatkan duit!lainla aku anak org kaya yg bapak nya leh cop duit setiap hari
Kisah aku bekerja di kedai coffea nie nama famousnya coffea bean..yg terletak di kawasan elite terkemuka di kuala lumpur..bangsar..mula2 tu aku nak mintak kerja aku pikir ok area kat bangsar shopping center nie tak ramai org..yer la tak mcm midvalley dan tempat lain di KL..pergi apply dan di panggil untuk bekerja..hari pertama sebagai junior apa lagi membasuh pinggan la kerja akunya..ramai nya org kat sini..nak cuci pinggan byk plak tu..lupa aku org kaya ramai kat sini..kalau pakai pinggan kertas ok gak..adess...minggu pertama kene buli la kan..tapi anggapkan itu sebagai tanggungjawab...dan masuk ke minggu seterusnya aku diberi kepercayaan membuat dishes mcm sandwich dan pasta..dan semenjak itu aku dpt mengenali roti yg beraneka jenis..pelik dan susah tul nak sebut namanya..sampai terliat lidah aku..foccasia,dan mcm mcm lagi..byk dah lupa..dan pernah juga aku menyediakan caesar salad,chinese salad,dijon salad..spaggeti n cabonara dan mcm mcm jenis..selepas aku mahir di bahagian kitchen..aku di naikkan pangkat untuk menjadi barista..susah gak mula2 tue..tapi lama2 leh tangkap gak la..dah terer wat coffea cuppocino dan ice blended...mula2 tu terketar jugak tangan tu..tapi skrg siap leh main swing2 lagi campak gelas..he he he...ok untuk pengetahuan cuppocino tu di buat dari hot milk dan di tambah ngan esen coffea la..coffea yg original dari biji yg di kisar n compress n blended ngan susu panas..dan untuk membuat foamnya bukan senang..perlu pada suhu yg tertentu kalau tak silap aku 70 degree baru susu tu jadi buih dan kene ada teknik gak supaya ada udara masuk kedalam susu untuk membentuk buih...dorang tak guna la ice blended susu pekat manis..semuanya susu dari kotak...susu segar...perkara yg paling rumit bagi aku apabila time nak opening n closing..letih dow nak angkat kerusi n susun..dan biler time operation nak cuci pinggan la n serve customer..ada setengah cerewat dan ada juga yg sporting laa..dan bende yg lucu pernah berlaku ada sorang la nie mak datin tu siap mintak no telepon membe aku nie..tau la dia berbadan besar. sasa...adess..apa nak jadi!nak jadi sugar mummy le tue..mcm ..mcm kerenah org kaya aku lihat..isap curut la dan mcm mcm lagi...enjoy bile ada teman kerja yg sporting dan biler time aku nak berhenti kerja tu..sedih gak la..dorang pun tak leh nak halang aku kan...best
gak la menjadi barista nie..mana lah tau kot esok lusa aku bukak kopitiam sendiri..PYROTIAM


* teringat kisah aku bedal kek tiramisu n pelahap spagetti cabonaro sorok2 celah kabinet dapur dan tapau air teh lemon banyak2
 

0 comments so far.

Something to say?