Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Offshore life: Part 1

Category: By Pyromaniac

8 11 08

Part 1
South China Sea

Pagi tu aku menerima panggilan dari client aku..dia ckp boleh mobilisation dalam 3 jam lagi waktu tengahari..barge akan anchoring kat port..si mamat siam nie tak tau apa ttg procedure kat malaysia nie..terpaksalah aku menguruskan pasal equipment aku nie..tambahan aku nie plak org baru terpaksa la buat job nie..call agent etc..guna kren...selepas selesai memunggah equipment ke atas barge..aku perasaan gemuruh datang tetiba..naik barge tu dan berjumpa ngan kapten kapal ..berkenalan ngan crew membe yg lain..chief engineer..dan kitaorg di tunjukkan bilik penginapan dan diberi penerangan tentang procedure semasa kecemasan.kali nie bilik penginapan aku terpaksa berkongsi dengan 6 org crew membe yang lain....atas barge aku nie bahasa yg dipanggil rojaklish digunakan...biasa la mcm mcm national ada kat sini..indonesian,filipino,myanmar,indian,egyptian,UK,american,dan etc world citizen mcm mcm slang keluar..kalau mat saleh mcm biasa la fuck u up n down la..sikit suka fuck sana sini...barge nie terdapat 4 tingkat berbeza..setiap tingkat ada bilik penginapan,toilet,surau,tv room,meeting room dan paling penting mess room..tempat untuk melantak..dan tengah hari tu pertama kali aku makan di mess room..pegh makanan dia banyak gile..ada western food dan juga asian food..penuh pinggan aku tambah nasi dan lauk..memang lapar dan letih sebenarnya..petang tu aku buat preparation dan check equipment..yer la tugas aku nie nak wat inspection menggunakan ROV untuk pipeline,platform dan mungkin juga pig tracking (bukan menjejaki babi yer)..apakah itu ROV? ROV nie mcm robot..remote operating vehicle..guna joystick nak gerakkan robot nie dari dalam kabin..ala macam cerita titanic lah..malam tu aku tidur ngan begiu nyenyak sekali..dan tetiba tengah malam tu barge nie dah start sailing..kepala aku pening..tapi time tu belum lagi rasa nak muntah..pening laut je..aku sebenarnya susah nak rasa pening kalau naik bot laju sebelum nie pun pergi ke pulau tapi bile barge nie bergerak ngan synchronisnya..sekejap kekiri dan sekejap kekanan berulang kali..kepala aku dah tak betul..adoiii dah la tak dapat aku tido sambil tu aku mengharap bile la berakhirnya penderitaan aku nie..jauh woo perjalanan dari labuan ke miri fields..ambik masa sehari juga la..




Offshore life nie sebenarnya indah khabar dari rupa..bukan aku tak gembira ngan kerja aku sekarang nie tapi aku tak cukup gemar bila ada org cakap ..wow..pyro kau kerja offshore hebat! mesti banyak duit..kerja gempak..dan setengah tu membandingkan elaun dan gaji diterima oleh pekerja industri nie.bagi aku pun hari pertama memang menyeronokkan la dapat explore bende baru tapi kalau dah lebih 3 hari semua bende cukup membosankan..tengok kat deck je nampak laut..kiri lihat laut dan kanan juga lihat laut...kalau kat platform tu aku dapat perhatikan ada sorang tu siap berpusing 10 pusingan kat heli deck..entah gile kot ataupun nak exercise..Kalau dah menceburi bidang nie..org kata terpaksa melakukan pengorbanan yang besar dari segi masa..berbulan lamanya di offshore..berjauhan dari org tersayang..family..kawan2..tiada shopping mall..tempat nak hang out malam tgk EPL ker..etc terpaksa mengorbankan hobi digemari mcm setengah org tu suka main squash,tenis dan mcm aku plak suka pi hiking..makanan yg membosankan walaupun beraneka jenis lauk disediakan..rasanya sama je..tak mcm kat hawkers..tiada siaran tv..movies terbaru dan etc..dulu aku pernah dengar kisah membe aku sorang nie baru balik je dari offshore selama sebulan..awek dia minta break off...ada org lain...dengan alasan tiada masa untuk diri si minah tu..kesian mamat tu siap mintak tak nak pulang sebab frust dan dia kata baik dia karam kat laut tu nanti..aku pun dah terbiasa ngan ayat ..hubungan kita nie dah tak macam dulu..sudah terbiasa ngan keadaan ini..dan blah blah..kalau bukan sebab rutin tugas ada ke kitaorg mengharapkan bende nie berlaku..perhubungan yang renggang etc..aku pernah jugak la berborak ngan sorang mat saleh nie..dia kata menyesal kerana tak dapat meluangkan masa untuk anak anak dia time dulu..duit banyak pun bagi dia tak kemana juga..aku sepanjang sebulan 1st mobilisation aku nie..job tak banyak sangat la..kerap standby..dengan cuaca yg teruk ..arus yg kuat..tambahan plak musim tengkujuh..banyak aku meluangkan masa aku ngan bermain game dan menonton dvd..dan aku dapat news yg barge nie mengalami kerosakan dan akan pulang ke labuan..apa lagi aku menjerit yahoo aku dapat pulang gak akhirnya...memang tak sabar!



ROV sebelum launch ke open sea
Suasan senja..perasaan aku sayu dan sepi time nie



Time nie sesuai untuk aku berangan..teringat segala kisah lama..ades

Heli deck





Barge



Musim tengkujuh..arus laut yg kuat,ombak ada masa setinggi 6 m dan hujan yg tak menentu!



Bilik penginapan aku..aku suka tido di katil atas sekali






24 jam 7 hari seminggu dan sebulan aku bermain ngan laptop yg tersayang..ibarat kekasih hati aku la



Anchor yg rosak dan perlu di baiki









Pyro bergambar di open sea..wat muka sedih la tue



Ada org cakap aku smart bile pakai coverall nie..huhuhu















Methanol plant kat labuan



Aku terpaksa naik water taxi dari barge ke jetty semata mata nak pergi ke bandar..kene bayar dalam RM10 la dan ikut jarak perjalanan gak



Sepanjang perjalanan dari jetty ke barge aku



ohh bukan yg nie bang..silap tue












nampak sayup je barge aku tue




Haa itu dia..pengalaman aku lah..pernah sekali aku dan crew boat yg lain pergi berpesta la malam tu..tetiba ribut kuat melanda..nasib baik salah sorang tu tak jatuh ke laut..time nak naik ke barge tu..tetiba water taxis nie nyaris berpusing dan mamat tu plak nak terjatuh ke laut..sempat aku sambar tangan dia..riski tue



Gerombolan kapal menuju ke field



 

3 comments so far.

  1. erul alambina March 16, 2009 at 12:28 PM
    hohoho..
    life offshore ni mmg jauh dr dsangka ek..
    pergghh!
    mmg bebaloi rr ngn reward dpt..
    too risky deyh!
    cuak den..

    HAHAHHAHA..

    nwy bro..
    enjoy ur life there!
    ;)
  2. Anonymous March 17, 2009 at 5:58 PM
    Menarik tul..aku tgk kapal2 byk tu mcm nak gi perang lak..teruja melihatnya..haha!!
  3. Ad Rifza March 18, 2009 at 8:59 PM
    Best je keje ko kan Pyro..Menarik siutt...Luas lautan seperti luasnya cita-cita ko..hehe..Moga berjaya..

Something to say?