Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Road Trip:Part 3 ALor Setar,Pekan Rabu & Menara Alor Setar

Category: By Pyromaniac
30 01 09
Kedah Darul Aman
Pagi aku menulis entry nie..bos mat saleh aku outstation,admin aku on leave..dan kebanyakkan kat sini semua free n easy..termasuk bos bos kecik aku..aku ambik la masa terluang nie untuk buat blog..kerja dan proposal untuk shell dah settle..ok bersambung balik pasal trip ni
Perjalanan dari kangar ke alor setar bermula..jarak perjalanan selama sejam..letih dan dahaga badan aku..tak sempat untuk aku nak lunch di perlis nie...destinasi yang aku tujui..landmark bagi ibu negeri alor setar..menara alor setar..bercerita pasal kedah nie teringat aku perbualan tempoh hari ngan seorg budak thai..partner kerja di bangkok..dia selalu provoke aku mengatakan kedah,perlis n kelantan adalah part of siam..aku cakap korang tu adalah perampas atau penakluk negeri2 melayu ni..ramai terkorban nak defence negeri2 ini..mungkin juga termasuk nenek moyang aku dahulu kala..dan kalau nak diikutkan negeri lain seperti yala,pattani dan narathiwat adalah sebahagian dari kerajaan melayu lama..dia terdiam..
Menara Alor Setar

Fakta
Ketinggian 165.5m
Dibina oleh telekom malaysia
menara ke 19 tertinggi di dunia
Terdapat restaurant seri malaysia dan juga kedai souvenier

Perkara yang menarik tentang menara ini..terletak di tengah2 bandaraya alor setar..view dia memang menakjubkan..pada mulanya aku beranggapan..view tak seberapa ..di alor setar nie tiada bangunan tinggi tidak seperti di kl..tapi sangkaan aku meleset...aku teruja bila melihat pergh..ibarat satu kota yang dikelilingi oleh sawah padi di sekelilingnya..itulah alor setar


Menara alor setar dari jauh



View dari observation deck


Pemandangan alor setar dari jauh


Article tentang menara AS

Bandar Alor Setar


Bangunan Persekutuan


Balai Besar
Masjid Zahir

Wan Mat Saman Aqueduct















MASJID ZAHIR

This mosque was built in 1912, a contributory effort of YTM Tunku Mahmud Ibni Almarhum Sultan Tajuddin Mukarram Shah. The site of this mosque before it was built was the cemetery of the Kedah warriors who had died while defending Kedah from Siamese (1821). The architecture of the mosque was inspired by the Azizi Mosque in Langkat town, north Sumatera. The Zahir Mosque occupies a site of approximately 124,412 square feet (11,558.3 m2). Its center hall (Prayer Hall) measures 62 x 62 square feet (5.8 m2) and surrounded by verandahs of 8 feet (2.4 m) wide with 4 mezzanine areas of each has a dome. The main dome is located at the north-east of the mosque building. It is one of the grandest and oldest mosques in Malaysia.












PEKAN RABU
Terletak berhampiran dengan bangunan office kerajaan di Alor Setar..walaupun namanya bermaksud pasar rabu tapi di sini dibuka setiap hari.Makanan di sini terutamanya mee rebus memang sedap tak terkata..susah aku nak menjumpai mee rebus sebegini terutama di tempat lain di semenanjung..kalau tak silap aku Tun Dr Mahathir juga pernah berniaga di sini pada masa remajanya dulu
Pekan rabu

Bro askar melepak di pekan rabu

Mee rebus kedah

 

0 comments so far.

Something to say?