Subscribe

31 01 09
Kek Lok Si Temple
History
The construction of the temple began in 1890 and was inspired by the chief monk of the Goddess of Mercy Temple at Pitt Street. With the support of the consular representative of China in Penang, the project received the sanction of the Manchu Emperor Guangxu, who bestowed a tablet and gift of 70,000 volumes of the Imperial Edition of the Buddhist Sutras.
The primary benefector of the Kek Lok Si Temple in 1906 was none other than Kapitan
Chung Keng Quee.
In 1930, the seven storey main
pagoda of the temple or the Pagoda of 10,000 Buddhas, was completed. This pagoda combines a Chinese octagonal base with a middle tier of Thai design, and a Burmese crown; reflecting the temple's embrace of both Mahayana and Theravada Buddhism.
In 2002, a 30.2m
bronze statue of the Kuan Yin was completed and opened to public. The statue is located on the hillside above the pagoda.

Malam ni aku gagahi juga untuk habiskan entry di penang nie..banyak lagi yang tengah Q entry yang lain..Bercerita pasal membe aku si lani nie..Si lani memang bagus untuk diajaknya berjalan..kaki jalan seperti juga aku..gaya nya seolah2 travel agent yg bertauliah tapi percuma..ha ha itu yang penting..kebanyakkan membe yang aku kenal..bab berjalan nie leceh sikit..letih la..penat la..etc..so aku baik pergi sesorang dan sesiapa yg sekepala sudi menemani aku..sesiapa nak berkenalan dengan si lani nie boleh la menghubungi aku..orgnya lasak dan berbudi pekerti..aku jadi agent cari jodoh pulak ke..boleh la kot?part time

BUKIT BENDERA

Penang Hill is mainly hilly granitic mass. The hill system is higher towards the northern part with its highest point at Western Hill, at an elevation of 833 m (2,723 ft) above
sea level. The most convenient way up to Penang Hill is by means of the Penang Hill Railway, a funicular railway from Air Itam to the top of Flagstaff Hill. Construction of the railway took place between 1906 to 1923, at a cost of 1.5 million Straits dollars. The railway was opened to the public on October 21, 1923. The 2,007 m (1 mile 435 yard) journey takes about half an hour and the train may stop at intermediate stations
Tidak sah kalau pergi ke penang kalau tidak menaiki keretapi bukit bendera..ibarat satu trademark bagi penang..dan masa aku pergi nie kebetulan baru di buka jadi Q nak beratur tu memang lama..terlalu ramai org..aku beli tiket nie pun tengah hari dan terpaksa tunggu sampai ke petang baru ada tempat kosong..naik tren nie memang pengalaman yang menyeronokkan..dengan kecuraman lebih dari 70 degree..view dari keretapi nie memang spectacular dan superb lawa..udara yang semakin sejuk di atas dan semakin dingin..tak rugi kalau naik keretapi ni berulang kali..tapi yang letihnya nak berdiri la..aku dah la sakit lutut

Tiket murah je..
Pyro bergambar berlatar belakangkan bukit bendera

Sesak dan penuh dengan ramai orang

Kipas pun kecil je tak cukup sejuk..berpeluh mula di bawah tu
Ini adalah perhentian pertama dan perlu turun untuk menaiki tren yang lain

Inilah landasan ditengah dikongsi oleh tren dari arah bertentangan
View dari bukit bendera

Kelihatan jambatan pulau pinang yg tersohor

Bangunan komtar

Model tren zaman british dulu

Yang Menariknya tentang tren bukit bendera nie ianya berkongsi landasan yang sama..turun dan naik..dan akan bertemu pada masa yang sama di satu lokasi..di area tu sahaja terdapat dua landasan untuk penukaran..bagi gerabak tren berlainan arah yang bertentangan

BATU FERINGGI
Sebelum aku pulang..aku mengajak si lani nie menemankan aku main air di pantai batu feringgi nie walaupun tak mandi at least boleh la aku cuci mata seketika ..bab tu memang seronok

SEAFOOD di TELUK TEMPOYAK

Malam tu aku dan si lani nie makan seafood di teluk tempoyak..aku paling menggemari air asam yg betul original..aku siap menghirup lagi air asam yang pedas tu..walaupun pedas nak mampus tapi macam ketagih pulak.Puas hati juga makan disini berbaloi dengan harga yang berpatutan

MASA PULANG 10.00PM
Walaupun badan aku letih..aku terpaksa juga pulang malam tu..tak mampu aku nak menyewa hotel untuk semalaman lagi..aku mengagahi diri memandu kereta..selepas menghantar lani pulang ke rumahnya..aku terus drive menggila 130km/hr non stop dari seberang jaya ke KL..dan yang detik yang paling aku tak lupa apabila aku boleh terlelap semasa memandu..jangan la buat mcm nie lagi..adoi..tu pun hanya berapa kilometer dari KL..area sungai buluh..entah macam mana aku boleh tertido semasa memandu..memang cari nahas..lepas sahaja aku terjaga..aku terkejut dan degupan jantung aku begitu laju..nasib baik..mungkin ajal ku belum tiba dan supaya aku sempat bertaubat la..dosa banyak woo dan amal ibadat pun tak begitu sempurna..allah masih sayangkan aku dan malam tu aku harap bermimpi perkara yang indah2 semasa trip kali nie..memang seronok dan akhirnya sampailah jua hasrat dan impian aku untuk menjelajahi seluruh negeri di malaysia sebelum umurku mencecah 28 tahun.. :) b4 aku habiskan entry nie thanks kepada si lanni yg sudi meluangkan masa bersama aku..entah bila lagi aku dapat pergi ke utara