Subscribe

Adrenaline mendidih di GUNUNG NUANG

Category: By Pyromaniac
22 JUNE 2007 0900 pm
Hurmmm...mcm mana aku nak memulakan cerita yer...oklah idea aku nak pegi ke gunung nuang nie dtg secara kebetulan saja..entah tetiba membe aku dulu bagi idea dia nak pegi daki gunung nuang..dan tetiba plak tak jadi...aku satu jer aku pantang...rejection....tak kisah la...kalau aku kene reject..dlm relationship ker...dari lover just sbg abg ...kene reject apabila aku ajak org keluar dia plak tak nak..tu pasal aku skrg nie tunggu jer org offer nak ajak aku plak...dan malam tu entah cam ner aku semakin mengila...tambahan dgn adrenalin aku mendidih....org kata datang seru.....aku ajak la sorang partner yg akan follow aku naik ke gunung nie..dan aku tau mesti dia takkan menolak....plan berbincang di restoran paling happening di KL......mengatur program utk ari esok

Semasa aku ngan partner aku duk lepak...sesambil menikmati makanan ala baratan....bincang la pasal plan nak naik gunung nuang nie...sebenarnya aku no idea ttg gunung nie..hanya berdasarkan kepada..cerita rakyat dari internet..tgk keadaan muka bumi daripada google earth dan berbekalkan semangat...bincang punya bincang makanan tak sampai lagi...aku pun naik hot and and spicylah....dengan service cam pundek dia.....memang la scenary lawa giler...mungkin time tu terlalu ramai org...kot....tunggu dlm sejam akhirnya sampai la..makanan istimewa kitaorang.....

burrito chicken dan chicken chop.....

rasa dia...biasa saja..takde uhmmm...takde apa special..kalau just nak lepak2 ok jer la kot....

ha asalnye plan kita org cam nie nak gerak dari kul 7.00 dari segambut...tapi...korang tgk la apa berlaku keesokkan harinyer..yer la...balik lepak dari restoran pun kul 2 pagi....pegi danau kota lagi nak beli spek melaram...nak mendaki ke melaram nie..adehh

23 JUNE 2007

Aku sendiri pun berasa pelik dlm byk2 aktiviti kenapa aku pilih nak mendaki..ohhh last sekali aku teringat aku penah mendaki kat gunung ledang ngan team mendaki dulu..skrg nie dorang dah lost mana entah...soalan dia balik...kenapa aku pilih mendaki..hurm..aku skrg nie masih lagi dlm post trauma.....aku kerap mimpi menakutkan..even partner aku sendiri yg menyaksikan...aku asik kerap terjaga dari tidor..lepas tu mengigau bukan2 mcm nampak hantu...korang tak kesian ker tgk aku nie..hehehe...biasa la org mcm aku nie...angau dan frust menonggeng sebab ada sorang budak tu...tapi aku tau budak tu belum tentu frust menonggeng cam aku..entah2 takde hati langsung..aku tak dpt baca hati org sebenarnyer...kui kui...main agak jer...bende bab2 hati nie tak leh paksa ...org kata aku nie syok2 sendiri kot..ramai suruh aku move on..dorang kata wat pe lagi din kau nak suka kat budak dari kajang tu..dia belum tentu layan kau dah lepas nie..dulu lain la..time dia nak tackle kau..bila dah dpt pepaham jer la lumrah manusia...dan aku cukup trauma seketika ngan friendster,myspace,ym,mirc bile ada dia kat situ...tu pasal aku stop seketika...

Aku perlu mencari idea untuk mengembalikan semangat aku itu..dan aku penah mengenggam sesuatu apabila aku mendaki gunung ledang....balik jer dari pendakian...hidup aku kembali kepada normal..dan aku juga berharap begitu pada masa kini..membetulkan hatiku yg kurang waras

23 JUNE 2007 PAGI 0730
haaa...plan nak bangun kul 700 pagi tapi terlajak sampai kul 730...nak kemas barang lagi la..mandi la tu la...tup tup dah kul 8.00 pagi...korang nak tau apa aku bawak pegi daki tu...memang simple

1)towel
8)kasut jogging
9)seluar trek
10)baju liverpool(kepunyaan gerrard)

mula la bergerak dari segambut kul 800 pagi..ngan muka yg ceria..huhuhu...tapi biler tgk awan gelap jer..hatiku mulai berkata2...wei otak kau tgk tu..memang takda otak...tgk tu nak ujan....aku drive jer laa...mempedulikan kata hatiku itu...yerla hatiku tu dah rosak..biol dah....ikut pikiran logik aku saja..skrg nie....aku malas ikut gerak hati

PAGI 0815
Sampai la kitaorg kat ampang ....cadang nak bank in duitlah..dan makan pekene breakfast di kedai mamaklah...menu istimewa kita org

nasi lemak dan milo

PAGI 0830
Bermula lah perjalanan dari bandar ampang menuju ke gunung nuang..byk kali sesat jugak...terlajak ker ampang tambahan lah...lepas sesat tu masuk ke simpang...pegi kajang..puas aku duk main try and error..sesambil bertanyakan kakak di petrol pump petronas tu...ohh lupa...bahan santapan atas gunung tu kene beli jugak....jeng jeng...bende nie la kitaorg duk beli

2 botol air mineral
1 botol air 100plus
2 tin redbull
2 snickers
1 kotak chipmore

TOTAL RM20.00++

dan aku satu lagi tak suka...percutian..atau aktiviti yg gempak...sampai menelan kos ratusan ringgit..suka simple jer...bagi aku tu lagi menarik

Bertolak la dari stesen minyak tu melalui jalan lama menuju ker kajang..erkk....dlm tempoh 30 minute perjalanan...akhirnya kita org merentasi....sg congkak...dan dah nampak sayup2 gunung nuang di selitupi awan...gurp gurp...aku menelan air liur byk kali..gunung nie ker kita org nak daki nie..alamak sayup jer memandang.....dan sampailah kitaorg kat tempat post renjer nie....

sesampai jer hati aku berbelah bagi..jgn ikut kata hati org kata....apa bila melihat papan tanda suruh aku kene buat report polis dulu sebelum mendaki...aku kata gamble jer la..terus pegi kaunter renjer...

cari punya cari..org dia pun tak jumpa..adehh..mana pegi abg niehh...

Lupa aku nak ceritakan ttg info gunung nuang nie....

GUNUNG NUANG

Ketinggian 1493 m atau 4899 kaki bersamaan dgn 3.5 kali tinggi menara KLCC atau 1/7 daripada ketinggian everest...1/4 dari ketinggian gunung kinabalu..lebih tinggi dari gunung ledang...dan sama tinggi ngan gunung ayam
Berdekatan daerah hulu langat
Bersempadankan antara 3 negeri..pahang..selangor dan ngri 9

Kes penah berlaku

1)antara gunung yg mencatatkan kes kehilangan atau sesat paling tinggi setakat ini berbanding ngan gunung lain di malaysia

2)seorang photographer dilaporkan mati lemas ketika menyelamatkan mangsa lemas yg lain..

3)dan byk lagi yg aku tidak ketahui

ok..apa yg korang tgk tu..adalah peta dari google earth...bende nie yg aku duk xplore sebelum jelajah naik atas tu....di situ...check point dia dkt ranger office...dari situ naik daki lebih kurang dlm 2 jam menuju ker puncak camp lolo...dan mengambil masa lebih kurang 2 jam lagi nak naik ke camp pacat....puncak nye plak 2 jam lagi...pepandai la bilang.....lebih kurang 12 jam naik dan turun.... (worst case laa...)

apa dia 12 JAM?????

Ranger Office 9.30 am
Pendakian aku bermula lebih kurang pukul 9.30...yg tu pun selepas partner aku mendesak suruh naik...mula2 aku sampai di situ aku pun mcm kehilangan arah..nak naik arah mana..mana sign board dia...dan dlm masa yg sama aku tgk ada 5 org..dlm satu team..yg semua nye...pegh hebat dan fit giler..segan aku nak join group dorang...tak semena ada la brother sorang nie..yg mcm kes kitaorg jugak..takde idea..dan aku mula start tegur abg tu
aku:abg nak panjat gunung jugak ker...pegi sorang ker abg.

abg syed:tak,abg tunggu membe dari bandar ampang nie.adik nie pegi berdua ker?

aku:yurp nanti boleh la ikut abg sekali..takde geng nie..

abg syed:boleh jer...takde masalah..kene tunggu kwn abg dulu la...

dlm 10 minute...partner aku tu tak sabar lagi...dia kata jom la follow dorang...aku kata sabar la..dia terus gerak naik jer..mamat nie..degil betul..sebab time tu ada family yg muka cam org jepun..satu anak pinak naik satu group..jadi dlm hati aku..dah ada org naik ..aku pun follow je la

Kaki GUNUNG NUANG pukul 9.45

mula mula tu...aku memang speed..huhuh tinggalkan partner aku tu kat bawah..ha ha ha..sapa suruh dia lembab sgt...mula mula perjalanan agak lancar...dan tiada rintangan...dlm 10 minute kemudian korang tgk la...

laluan mendaki semakin curam..tapi yg nie alah...kacang jer

laluan nie kecuraman lebih kurang 30 darjah

species pokok pain berterabur time mula2 nak daki gunung tu

aku rasa pokok nie cantek..so aku snap jer la gambar dia...

laluan dari ranger office menuju ke kem LOLO....mula mula tu mendaki lepas tu plak semakin menurun

aku duk bermain main ngan pacat...ha ha...time nie aku bergerak ke arah nie dia follow aku jugak..peghh hebat tul anugerah tuhan nie...main la sgt...korang tgk la balik tu satu kaki aku berbekas pacat..warghhh..berdarah sana sini

Gunung nuang ..dikatakan mempunyai kawasan simpanan hutan buluh yg terbesar gak...terserempak ngan bro situ yg cari rebung...

jalan menuju ker kem lolo semakin gelap..dan tebal ngan semak samun

jumpa lagi species nie ...snap lagi pic...tak rugi aku bwk kamera

Ini lah aku tak suka nie...bukan tempat nie jer yg berlecak..tapi sepanjang menuju ke kem lolo..ada jer rintangan..tak psal2 kene main lumpur la aku..ada berpuluh lopak mcm nie..mcm mana nak lalu nie..redah jer la...dan disitu la sarang pacat nyer..wkakakaka

semakin masuk ke dlm hutan,semakin gelap

jalan semakin mencanak..aku dah kehabisan tenaga..aku ngan membe aku time nie dah perhabiskan 2 tin redbull..dan tinggal sekerat jer botol air mineral dan 100 plus...tula degil sgt..nak bwk air sikit jer

aku ingat kat sini dah sampai dah ke puncak..apa...ada atas lagi...6 jam lagi ke punchak...aku duk tanya org kat situ...yg korang nampak khemah tu geng mat saleh wat camping..dan kitaorg meneruskan pendakian dlm masa 10 minute...nampak la ramai org...yahoooo ..sampai la akhirnya ke kem lolo air terjun sebelum ke kem lolo
ini adalah tempat perhentian sebelum menuju ke kem lolo..time nie aku berkenalan dgn 4 org brother dari jabatan pengukuran..disebabkan kehabisan tenaga..dari hasil pencernaan nasi lemak tu...snicker pun jadi mangsa..aku makan ngan penuh lahap..letih beb..adeh
time nie aku nampak dorang tgh wat pengukuran...aku pun wat tak ambik tau jer..dan sempat la berborak ngan uncle cina yg duk lepak kat situ..kuat jugak tenaga pakcik nie..sesambil tu otak aku memulakan pengiraan engineering....

TENAGA YG AKU PERLUKAN SEMASA MENDAKI GUNUNG NUANG NIE

ketinggian=1493m berat aku =70kg..halaju =3km/hr anggaran pendakia

1W=0.23901 cal/s

sapa dpt jawab aku bagi hadiah misteri!

papan tanda menunjukkan arah ke kem lolo
kene naik laluan berbatu..semakin xtreme..perjalanan

kecerunan semakin tinggi dlm 45 darjah

hutan pun semakin tebal dan gelapp

KEM LOLO 1145am

akhirnya sampai la aku berdua di kem lolo....peghh satu kepuasan yg tak terkata..lenguh nak mampus beb..kaki aku krem ngan perut aku..adehh...mcm satu kepuasan...sedangkan aku tau..situ baru jer pertengahan pendakian...huhuhuh....kat situ ramai la bebdk dari jabatan pertahanan awam..universiti wat perkhemahan kat situ...dan lebih kurang 10 minute lepas tu..bro dari jabatan ukur tu pun sampai..sempat la berborak ngan dorang...aku tanya lagi..sama adaa dorang nak naik ke lagi...dorang ckp cukup la sampai kat situ jer dorang mampu..lagipun makanan dorang tak bwk byk sangat...air pun blum tentu cukup...ohhh..aku duk la melepak kat situ..membersihkan diri sekejap

air terjun kat kem lolo..pegh air dia sejuk beb

tempat perkhemahan bdk universiti mana tah

sempat lagi aku ambik snap shot..cuci mata...uhhuhu..alamak tak luak pun

pic nie ada sorang minah tu tgh pancing ikan la konon..bro jabatan ukur tu duk wat lawak..ha jgn tak ambik pic..mana tau kot kot jodoh aku ker..ha ha ha

MENTALITI DUNIA KETIGA segelintir RAKYAT MALAYSIA

Biler aku tgk sampah sarap nie...hati aku mendidih..takda otak ke sekor2...nama jer manusia tapi perangai macam monyet....bagi aku la pencinta alam..huhuhuh..sisa makanan..plastic ker tin yg korang bwk....simpan jer la dlm beg..buang balik la biler turun nanti ..atau tanam...nie bukan...main terdedah jer....hangin tul satu badan aku time tu....dan time tu ada la abg yg volunteer bakar abis sampah sarap area situ..

tgk la kasut abg gerrard kita nie..abis berlumpur..mcm kerbau

air terjun dia waa ckp lu masuk jer dlm tu mcm mandi air dlm peti ais..nak try korang wat la sendiri..ambik air sejuk dari peti sejuk bubuh dlm besen..berendam..apa korang rasa...haaaa..mcm itu lah

penanda aras kem lolo..pada ketinggian 1935ft...semasa berehat kat sini..time tu...disebabkan abg yg juruukur tu tak nak naik lagi...dorang pun bercerita nak daki ke atas tu ambik masa dekat 5 jam...aku pun berpikir gak...bekalan makanan dah abis..tinggal biskut chipmore..tu pun size kecik jer..dgn air tinggal sekerat..aku bercadang nak stop kat sini jer...lagipun dorang bercerita..nak naik ke atas tu kecerunan dia lebih kurang 60-80 darjah..mencanak...aku tau risiko yg akan berlaku..tambahan plak aku takde idea apa yg ada kat atas tu..wei ini first time ok...gamble pendakian..takde plan betul2...dah la takde guide..just ikut org jer...dan time tu pertengkaran berlaku ngan partner aku sorang nie...degil betul mamat nie nak meneruskan jugak perjalanan..dan aku wat bodoh jer...yer la pergi berdua..apa apa hal sapa yg susah.....tetiba bro yg aku jumpa kat bawah ...

abg syed..terserempak ngan aku..dan aku tegur la..cepatnyer sampai...yg nie ker geng yg nak follow brother syed tadi....bro syed ckp ..oh group yg nie pun dia main join jer....membe sepatutnya dia follow tak jadi datang.....entah tetiba semangat aku muncul...yer la....senang sikit beb..kalau ramai org..tambahan abg tu ckp nak meneruskan jugak pendakian.....time tu aku berkenalan lah..dgn.....satu group...bro anuar..yg pakai baju oren...dan 3 org stok kakak la bagi aku...kakak nina,kakak zura dan kakak julie....umur dlm 30 an mcm tu la...aku paling muda bergetah kat sini 25..uhuhuhu..kiranya dorang nie ahli group kelab ahli gunung kl....dan time tu abg khairul start bagi penerangan dia..dia suruh aku ambik bekalan air..sebab kat atas puchak memang payah ngan bekalan air dia...tambahan plak byk pacat?pacat?hahahha....aku pun memperabiskan sisa sisa aku air yg ada...dan menadah la air bersih dari gunung...mak oii sejuk nye tak terkata....uhuhuh....dan start la pendakian..daripada 2 org menjadi satu team yg padu....7 org kesemuanya...4 lelaki dan 3 perempuan..semasa..naik gunung tu byk la berborak psal diri masing2...abg syed tadi memperkenalkan diri dia...dia nie kerja kat hotel darby park...dia nie organize sport club bagi tempat kerja dia..dan bercadang nak wat pendakian ke gunung nuang sebagai salah satu aktiviti...ohh dan dia jugak kata nasib baik dia kenal ngan abg khairul nie..kebetulan plak ..sebab membe dia tu tak jadi dtg...kesian gak kan....aku pun sempat jugak berborak ngan nina dan julie...dorang nie dlm training oleh abg khairul...cadangnya dorang nak mendaki ke gunung kinabalu..peghh....dan satu aku perasan...kakak nina nie stamina cukup kuat....orgnyer kecik jer..tapi naik macam lipas kudung..tup tup dah ilang...baru aku tau rupanya dia nie setiausaha kelab tu...dan no wonder la....dia dah daki berpuluhan gunung yg lain..hebat tul

yg nie merupakan tempat permulaan dari kem lolo menuju ke kem pacat

tgk la kak nina tu mcm pelesit jer naik..dah la kecuraman lebih kurang 70 darjah..mencanak..bagi dia bukan halangan...main main jer naik

Time bergambar nie...masa tgh berehat... aku,abg syed..dan kak nina...aku plak dah semput...partner aku duk kutuk..poyo la tadi..skrg baru tau..hahaha...yg nie nak kira 1/4 dari perjalanan menuju ker kem pacat....matilah cam nie....time nie jugak kak nina dan abg syed menghulurkan makanan..bukan main bersepah dlm beg dorang..makanan..aku yg ada hanya sepeket biskut chipmore....kan aku ckp awal2 aku dah budjet jadi cam nie...ohhh yg kakak berdua tu masih lagi di belakang bersama ngan abg khairul...takper kita org lepak dan berehat dulu sambil tunggu dorang sampai..
dalam 10 minute kemudian dorang pun sampai..apa lagi berborak la rancak kita org...bercerita ttg pengalaman aku mendaki di gunung ledang...dorang plak bercerita pasal mcm2 gunung...boleh tahan rancak bercerita..ttg pengalaman yg begitu hebat...ternganga aku mendengar....dan sebab tak nak buang masa ...kitaorg bergerak lagi.....

sekadar papan tanda..tapi org tetap buang sampah jugak

lintah?hehehe..cuba teka..saja bagi suspen

semakin menuju ke kem pacat..dugaan semakin hebat..ada kalanya kecuraman mencecah 80 darjah..semakin mencanak...time nie kaki aku semakin krem....dah la kasut aku nie tak sesuai utk aktiviti mendaki..dgn licin nyer....aku terpaksa ambik kayu nak wat sebgai tongkat sokongan..dan bebudak minah nie siap bwk tongkat besi lagi..betapa sempurnanya equipment dorang

nak daki bende nie tuhan saja la tahu...aku hampir nak putus semangat...kalori dari nasi lemak sudah lama terbakar..yg tinggal skrg adalah sisa lemak di punggong aku dan di perut..tunggu masa jer nak bakar tu..wkakakka...letih dan haru biru...kak nina dah ilang kemana..sekali ngan abg syed..partner aku yg tadi aku dah leading pun meninggalkan aku.....tu pasal aku stamina kurang...dorang tu lain la jogging tiap hari....tapi masih ada di belakang aku....abg anuar...kak julie dan kak zura..kiranya aku masih lagi berupaya..kui kui kui

byk pokok tumbang yg menganggu perjalanan

KEM PACAT 0200pm

Selepas 2 jam bertarung mendaki kecuraman yg giler babas...akhirnya sampai la ke kem pacat..warghhhh...satu kepuasan tak terkata...semangat membara...adrenalin ku mengalir ngan deras..peghh..aku tak dpt bayangkan cam ner pendaki negara mendaki gunung everest iaitu 7 kali ganda ketinggian gunung nuang nie...sampai di kem pacat nie kepuasan tak terkata..susah aku nak ckp...priceless..takde perkataan yg dpt mengambarkan kepuasan..time nie la kitaorg happy celebrate...siap makan besar lagi ngan biskut2 yg dorang bwk..aku tak leh nak pelawa apa la...makanan pun dah abis...time nie bukan main bergambar kitaorg...masing2 bercerita psal x pdc berakit di sg pahang...partner aku wat lawak ngan mengelarkan zura sebagai queen beess..sebab byk lebah duk menghurung dia...abg khairul ngan wat lawak..pasal spek aku..kata gebon muka besar mana yg pakai bende nie..dia tak tau yg itu spek aku masa tercicir tadi....masing2 mula la bercerita pasal kisah gunung nuang nie...dorang kata...xpdc kat nuang nie tak sesuai utk org beginner..sebab dorang memang berpengalaman dlm bab2 nie...dorang bercerita ramai injured semasa nak daki gunung nie..tu la pasal...kawasan kem pacat nie dulu gelap skrg dah jadi terang benderang..sebab dah tebang abis segala balak untuk memudahkan pendaratan helikopter.....dan dorang kata gunung nuang nie keras sedikit..yer la tempat pertemuan antara dua sungai..korang faham saja lah kan....dan time nie dorang invite join group ahli gunung KL..yeahhh...aku dah jadi membe.....peghh lepas nie byk la aktiviti aku boleh buat dan dorang ajak join pertandingan paintball....menarik tu.....oh lupa......menuju ke punchak mengambil masa lebih kurang 2 jam dari kem pacat..peghhh jalan kat situ penuh lumut dan lagi mencanak.....
MASA PULANG..0300pm

time nak naik memang sukar..tapi turun pun pepaham jer la..keadaan muka bumi yg tak tersusun..tambahan dgn rabung yg luas..menyukarkan lagi time nak turun..kasut aku yg hampeh nie takde grip..lagi berbahaya buat aku..tapi biler nak turun tu tak guna byk tenaga sgt la...yg sakit nyer keting kaki dan tumit sebab terlalu byk hentakan..dlm perjalanan nak turun tu aku terserempak ngan sorang mamat nie..meniarap..sebab kaki terseliuhh..kesian giler....di tengah hutan dan gunung nie..nasib baik ada membe dia ramai...dan plak hari nak hujan..bermandi air selut la mamat nie....nampak gayanya

jalan nie la yg perlu aku lalui nak turun dari kem pacat tu..bygkan la betapa curam nya....lebih kurang dlm sejam perjalanan akhirnya sampai la di kem lolo...time nie aku membersihkan diri..mandi..sepuasnye..partner aku tu mandi bukan main lagi....abg syed pun turut join...abg khairul tu mcm kucing je takut sgt ngan air sejuk..

sejam selepas mandi dan melantak...awan semakin mendung..petanda buruk bagi team kita org..kak nina pun ckp kita kene gerak nie..tak leh berlengah lagi....masing2 pekene baju hujan..tapi aku gamble ngan baju merah kepunyaan abg gerrard..ambik semangat dari dia la konon.....nak turun bukit time hujan adalah penyiksaan paling besar...bayangkan kasut aku takde grip..menuruni bukit licin yg berlecak....yg curam dia tak dpt digambarkan...pacat pacat sekeliling dahagakan darah manis aku...berlumpur selut abis satu badan aku...mcm kerbau...dlm dlm pertarungan tu..sudah pasti kak nina dan abg syed mendahului..tgk la dorang kasut bukan main lagi.....aku ngan partner aku di tengah....dan abg syed ngan kakak dua org tu entah kemana...masih bertarung kat atas tu lagi...yg aku pasti kak julie mengalami masalah ngan kaki dia...dan selepas bertarung akhirnya sampai la ranger point pada pukul 630 pm...abg syed dah pulang motor dia...yg ada time tu kak nina sorang jer....selepas membersihkan diri..kitaorg pun beredar....tak sempat nak kirim salam ngan kakak dan abg khairul....

PETALING JAYA..restoran MURNI 0900pm

malam tu memang letih...apa lagi melantak la kat luar restoran murni di PJ..meraikan kejayaan mendaki gunung nuang...first time beb..takde perancangan...bekalan pun main hentam jer..takde kelengkapan..tapi berbekalkan semangat...makan besar malam tu....dan aku pasti balik nie.....kaki aku berlobang sana sini kene sedut dek pacat..sentuh sikit jer berdarah sana sini...dan kaki aku dari paha sampai ke tumit...sakit nyaaaaaaaaaaaaaa...mau tiga hari aku jalan kengkang..hu hu hu dengan tangan aku abis mengelupas sana sini terkena kayu tongkat ajaib aku tu....tapi satu bende aku nak cerita sini...kepuasan mcm nie susah aku nak dpt....dan susah nak di gambarkan....kegembiraan..semangat...tak sama dgn pergi ke clubbing..dan shooping complex tgk wayang..kenangan akan terpahat kat memory sampai bila2..dan aku pasti lepas nie aku akan bertambah giler ngan outdoor dan aktiviti aku...sapa nak join tu ring2 jer la..dan saksikan aktiviti aku semakin xtreme lepas nie..ok chowww....

4 comments so far.

1. Anonymous June 27, 2007 at 11:43 PM
    Best nya mendaki gunung nuang..Kalo ada sana bleh join tapi rasanya tak sempat sampai..haha...Nice ..Layannn lah aktiviti itu byk2..Moga puashati...Tiap kali sampai puncak rasa cukup puas..benda2 lain yg tah apa2 akan hilang dari kotak fikiran...

Rifza...
  2. Anonymous June 28, 2007 at 3:25 AM
    Me mmg selalu nak join bebende mcm ni.. tapi kawan2 plak bukan jenis yg suka bergasak mcm ni.. adehh.. Tapi pikir2 keadaan fizikal sendiri..er.. leh ker?? tapi serius nak cuba.. pastu bila pikir balik.. PACAT??.. aiiyark... last time kene pacat..baru sekor jer.. luka nyer melarat sampai size 5 posen.. co mcm mana tu?..:P tapi takpe.. kalau ada "org" teman bedal je apa ada kot huhu..

-TukangJahitYgBosan-
  3. Anonymous June 29, 2007 at 5:55 PM
    wah wah wah! superbnye member kite ni.. Kawe salute sama lu la! Hebat betul. Kalu mcm ni boleh daki Mt Everest ni. Kawe setuju sgt dgn usaha yg bersungguh-sungguh kita akan berjaya, bukan utk mendaki shj, tp untuk semua perkara yg kita cita-citakan. Kawe dpt gambarkan xpdc u ni tersgtla happening. Next time,kawe ingat nak join sama la..
  4. Anonymous July 5, 2007 at 5:39 PM
    oit... tu baru nuang... next time pegi gunung tahan... huhuhu... aku dah pegi gunung tahan.. lebih menarik..lebih merana... tak tipu, nanti aku kasi gambar.