Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Capoeira vs Silat

Category: By Pyromaniac

Capoeira adalah merupakan seni mempertahankan diri dari brazil...aku pun pengalaman belajar sedikit sebyk..ttg bende nie..daripada kawan aku seorang brazilian....bende nie kebetulan sahaja...mcm aku ckp la life nie journey...bukan destination...sepanjang masa kita akan ketemu dgn org baru...dan bende nie berlaku...pada awal tahun 2006...aku mcm biasa badminton adalah aktiviti harian aku...petang...malam...layan jer badminton...


petang sabtu..aku mencuba la cari port nak main badminton..kat dewan di UM...pegi la dgn seronok nyer...tetiba plak...dewan tu ditutup..sapa tak hangin beb....dah semangat pun adaa...tunggu punya pasal...tetiba ada la mat saleh yg umur dlm 40 an....dtg ke dewan..dan bertanya kan aku...dimanakah..tempatnyer persatuan silat di UM nie...aku pun ckp laa....skrg nie semester break...student takde..dan tempat paling...sesuai bagi dia cari adalah persatuan silat di sekitar KL.....

Dia cuba memperkenalkan diri dia...dia berasal dari amazonia...di brazil..merupakan sebuah kawasan...di tengah2 hutan hujan belantara...brazil...dia nie byk tempat la bermastautin....dan kali terakhir dia menjadi cikgu...di madagascar....africa...byk kisah dia cerita ttg masyarakat yg dia telah lawati...dan kisah dia begitu menarik....


Aku mcm biasa friendly..suka berborak...mempelawalah mamat nie makan lunch...dan aku bawak dia try masakan melayu....mana lagi tak bukan kalau di kampung baru....pengalaman pertama kali makan bersama mat saleh di kawasan melayu...bukan nyer pelik pun...tapi masyarakat sekeliling memandang aku dan dia dengan penuh keanehan...kwn aku tu...semua lauk kat situ dia try...termasuk la....budu..cencalok....ulam sayur...kari...dan aku rasa nasi dia mcm rojak plak..semua dia letak....dan aku mcm biasa la...suruh dia makan guna spoon..dia tak nak..kononnye nak mencuba guna tangan....hati aku nak tergelak besar...biler cara dia makan...sebiji mcm....kanak2 riang baru start makan guna tangann....dan org kat sekitar..memandang dia dgn penuh lucu..ibarat...badut la..adeh kesian diaa....

Lepas makan aku pun tunjukkan tempat di mana..persatuan silat gayung..di kg baru...dan aku ckp kat dia..mungkin org situ boleh membantu....lepas makan apa lagi balik bilik lahh..dan dia nie tinggal di kolej ke 6 UM....time naik kereta ngan aku tu...bau badan dia..alamakkk.....ha ha ha...biasa la mat saleh kan....


Capoiera....

Capoeira nie bukan saja ttg seni mempertahankan diri..tapi lebih dari tu..ia adalah budaya.brazilian fight dance...dia berbeza sedikit daripada silat..kerana dia bermain dlm bulatan...atau dlm bahasa brazil dipanggil ...sebgai "roda" dan seni nie ada alatan muzik instrument...dan lagu dia yg masih aku ingat di panggil...."berimbau"..mat saleh nie ada tunjukkan aku alat dia...lebih kurang mcm alatan mak yong sahaja....bentuk cam panah la...tapi ada tali panjang....dia memberi penerangan...dulu capoiera nie di mainkan oleh golongan slave dari africa.....dan di adaptasi sebagai cara hidup masyarakat...dan dia tunjuklah salah satu seni dia...kat padang belakang kolej..peghhh..
Au batido
Au batido adalah salah satu seni atau teknik..dlm silat mcm langkah la...dimana..sebelah tangan akan menampung keseluruhan berat badan..contoh dia mcm dlm iklan 100 plus..dlm hati aku...org tua nie nampak jer lembik....tapi masih fit lagi...malu aku biler dia suruh aku wat style cam tu...sakit tangan maa....tak leh buat la...dan sebab aku tolong dia ...dia bagi la aku cenderamata...buku majalah ttg capoeira..memang aku nantikan....dan aku harap niat dia tercapai nak belajar seni silat kat malaysia nie......
 

1 comment so far.

  1. Anonymous June 4, 2007 at 12:49 AM
    Baru first time dgr about capoeira...
    Mana lebih kemas langkahnya capoeira atau silat?..
    Mana mat saleh tu skrg?..Dah mahir kah silat dia tu?..Dimana org ramai bleh blaja capoeira nanti..??..
    Sempat lagi tu bau badan mat saleh...hahaha...

    RIFZA

Something to say?