Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Day 1 : Bangkok

Category: , By Pyromaniac
AMAZING RACE
BANGKOK
Part 2/Day 1
SUVARNABHUMI INTERNATIONAL AIRPORT
Panggilan atau gelaran? ada setengah org memanggil suvarnabhumi,suvarnapom,suvarnabom..tapi bagi aku bende tu tetap sama airport baru untuk ibukota bangkok nie.
Perjalanan selama 2 jam cukup membosankan aku..dahla aku duduk di tepi laluan..nak menikmati pemandangan dari flight jgn harap la..sebelah aku nie pasangan dari india dan si dia pula duduk di belakang sit aku..bosan la aku..takde teman untuk berbicara
Apabila pilot memberitau dalam masa 10 minute lagi akan mendarat..hati aku bergelora gembira..hurray sampai la aku jugak ke bumi siam nie..dan kenapa aku memanggil trip nie sebagai amazing race..kerana kesuntukkan masa,budjet untuk cover keseluruhan kota bangkok dalam masa 3 hari 2 malam.
Sampai je di airport..aku ngan si dia blur seketika.tak tau mana nak dituju..akhirnya kami pun mengekori kebanyakkan yg lain menuju ke kaunter imigresen dan yg kelakarnya si dia tak nampak la signboard yg melarang memakai cap semasa ambik gambar di kaunter imigresen..tak pasal2 kene sound ngan si minah siam imigresen nie..hehe..lucu rasanya..nak bergaya sakan
Aku pun berjalan la menikmati keindahan airport baru nie..pegh takjub...dan perkara pertama perlu dilakukan menukar duit dan mencari map..korang tak perlu rungsing berada di bangkok kerana map free bole di dapati di mana2 sahaja..tak perlu la menghabiskan berpuluh ringgit beli kat bookstore di malaysia.si dia plak kelam kabut mengajak aku untuk mencari bus..blum sempat aku untuk mundar mandir kat airport tue
Tunggu la bus di tempat yg sepatutnya..bus tu akhirnya bawak la ke destinasi yg aku tak tau..tak pasal2 di bawak ke terminal pengangkutannya..ingatkan bus tu bawak ke kota terus..rupanya bus tu adalah airport shuttle patutla free.Sampai je kat terminal tue,aku ngan si dia bertanya kan guard kat situ...direction dan bus yg perlu di ambil..sepatah haram aku tak paham..last skali nasib baiklah si pemandu bus tu suruh tunggu dan naik bus dia yg bernombor 551 menuju ke victory monuments
Dalam bus tu..hurm..bentuk mcm bus mini.tapi dia panjang sket..ada konduktor bus yg cun jugak tue..siap pakaian seragam lagi..tapi harga memang murah la..sepanjang dlm bus..aku tak byk bercakap..termasuk ngan si dia..diam je menikmati pemandangan kota bangkok..ada bigbill board yg sebesar besarnya,laluan highway 4 lorong yg tiada toll dan juga kenderaan berjenama toyota dan honda..bayangkan lah setakat vios tu dibuat teksi jer..apa class!aku duk gilakan kereta tu dulu..heheh
Yg aku perasannya bangkok nie jem la jugak..ohh si minah siam tu yg friendly tu britau la dah sampai kat victory monument..apa la lagi turun la membimbit beg besar..hayooo aku dah sampai ke bangkok..apa lagi ambik la gambar kat victory monument tu..yg aku perasan area situ tak ubah mcm area kat pudu raya..sesak dan semak
Victory Monument

Abg Pyro suka sakan bergambar..ha ha

Cuaca time tu kat bangkok bukan main panas..berpeluh badanku yg fit nie dan bertambah dark la aku..baru je berjemur kat port dickson minggu sebelumnya..destinasi yg dituju stesen BTS victory monument.Bila time aku nak beli tiket je,beratur la aku...dan si minah siam tu pun bercakap la sesuatu yg aku tak paham..krap kum kep wjkemrejr&@#&#@(# eh aku bagi la sekeping note dan dia plak bagi aku syiling tanpa tiket..aku terpinga2 mcm mana nak beli tiket nie..dan adakah aku kelihatan mcm siam bukit? ataupun org dari selatan thai..bingung aku seketika..aku pun tgk la mesin pembelian tiket tu.rupanya kene beli kat sini..masukkan syiling...tiada note kertas dan tekan butang destinasi yg dituju.tak secanggih seperti lrt kita di KL ada touch screen..destinasi yg dituju saphan taksin.Aku kagum gak le penduduk kat sini beratur dan berdisiplin naik tren..siap ada polis jaga lagi..tabik la..kalau kat KL..haram!

Perjalanan dlm bts cukup menyeronokkan..dapat lihat keseluruhan kota bangkok yg begitu besar..4 kali ganda besar kl..dipenuhi bangunan tinggi tapi tak setinggi menara KLCC la..yg paling tinggi pun baiyoke tower..tapi tak cantek design dia...transit la di siam stesen..BTS nie ada dua laluan satu di panggil Silom line dan Sukhumvit line.

Sampai la aku ngan si dia di stesen terakhir untuk laluan silom line di stesen saphan taksin..nampak la deretan bot dari jauh.terletakm bersebelahan ngan sungai chayo praya.Peghh nak tunggu bot dia pun ada masa tertentu gak selang 15 minute tak silap aku..perjalanan pun selama 10 minute.tapi yg syok nya..rasa ala romantik gitu apabila menyusuri sungai dgn dihidangkan air mineral yg sejuk dan tuala basah yg berbau serai wangi..ibarat raja siam tu..heheh

Hentian saphan taksin


bot kitaorg..bersepah mat saleh aku ngan si dia je asian


Bot hotel kitaorg


Bot disepanjang tebing sungai



pemandangan di sepanjang perjalanan menuju ke hotel



view dari bot hotel


Sampai je kat hotel, pegh nie ker hotel yg dipilih?macam tempat untuk honeymoon jer..best gile tgh pool dia...time nak check in cuak gak la takutnya reservation kitaorg takde.syukur ada jugak last skali..siap nampak view dari pool dan sungai lagi...fuyoo happy sakan aku time tue

GAMBAR HOTEL MENAM RIVERSIDE








Sampai je kat hotel blum apa apa lagi terus mandi..dan tukar baju..panas dan berpeluh woo..tambahan perut lapar giler sempat pekene nasi goreng je kat LCCT..masa untuk mencari makanan sudah tiba..tapi di mana?mula la kelam kabut tgk map,rujukan etc.last skali kitaorg gamble jer naik bot hotel dan turun di saphan taksin..berjalan menuju ke masjid berhampiran..

Berjalan la aku ngan si dia merentasi jalan charoen krung mencari makanan halal..susah btul..tanya la org kat situ peniaga muslim akhirnya jumpa la kedai makanan ala mamak..hidangan menunya kari daging sejemput dan juga sayur..harga MAHAL! mencekik tang darah..dah la nasi dia sesenduk dua jer..wat aku lapar dan hangin jer..aku nie tembolok besar..ha ha...jalan la sepanjang jalan silom road tu..nasib baik jumpa masjid sempat la jugak smbyg kat situ dan pekene ayam goreng yg sedap kat depan masjid tue..bole tahan rasanya...

Plan seterusnya akhirnya kitaorg nak menuju ke Rumah pengasas sutera thai..tak lain tak bukan Jim Thompson..naik la BTS dia menuju ke stesen berhampiran national stadium dan berjalan la kaki menuju ke sana..


JIM THOMPSON HOUSE

Dikatakan mat saleh nie pengasas dan pelopor sutera thai sehingga dikenali serata dunia..dan hilang di cameron highlands..kene baham rimau kot.nak masuk rumah nie bukan free..mana ada kat dunia nie percuma kene la bayar..tapi barang dia harga..superb melampau mahal!tak mampu aku nak beli beg kecik harga RM50..matikkk*&*%**


keadaan dlm rumah mat saleh tue

Keadaan sekitar yg mendamaikan
Rumah color merah


Abg Pyro merenung masa depan
Minah nie pandai speaking cair versi british!terkagum aku seketika tapi paling kelakarnya biler aku tanya soalan dia kelam kabut menjawab..hehe..by the way dia nie muslim siap bagi direction makanan halal food.rupanya kat seberang sungai je penempatan muslim nie..nasib baik aku tak wat bini
Unsur unsur klasik berjiwa seni


sentuhan romantis dan unik dalam rumah..ayat versi majalah dekorasi..hiks

Selepas puas duk melawat rumah mat saleh tue..sempat la pekene roti pisang yg rasanya pelik kat depan rumah tue.Di jual oleh si minah siam islam nie..rasanya pelik sket la..tapi lapar melantak la..di sebabkan si dia nie dah patah kaki..aku pun sama..cadangla nak naik tut tut..walaupun aku tau harganya mahal gile..500 bath..untuk seciput jarak perjalanan..mula2 dia bawak ke kedai silk house katanya murah..tapi haram mahal nak mampus..dah la dijual oleh ala ala india bangla tue..dan lepas tu aku bagi direction nak pergi ke lumphini park..makan angin la..kat taman petang2 begini..petang tu jem nak mampus..jalanraya bersepah ngan kerete nasib baik la tut tut tu pandai gak jalan shot cut..rentas bangkok university dan cilok jalan yg sibuk..jgn la ajal aku kene langgar dek kereta mati la belum sempat tobat!laju mcm pelesit dan takut aku..ha ha



LUMPHINI PARK

Lumphini park nie ibarat taman tasik titiwangsa la kat KL nie..dekat ngan bandar..sempat la usya org tgh beriadah..mencuci mata..tapi taman nie tak secantik mcm kat KL la..biasa jer landscape dia..dapat tgk org wat senaman aerobic, main takraw,jogging..dan yg aku tabik sekali la ramai org kerumun sekali..org thai nie jaga body kot tu pasal ramai yg slim2.Benda yg aku paling respect ialah..ada satu masa tu, lagu negara thai di nyanyi kan, tak pasal2 semua org berhenti berdiri tegak..eh apa dorang tgk wat tu dalam hati aku?aku ngan si dia wat bodo je la lepak tepi tasik..takut jugak la kene ISA Thai nie..hiks..tapi respek la ..kat malaysia time lagu negaraku..berdiri? HARAM!

Lepak la sampai ke dinihari.


KING RAMA VI statue terletak sebelah lumphini park

Perut dah berbunyi,maknanya aku ngan si dia dah lapar..nak cari makanan halal bukan senang..dah la jauh takde transport..aku ngan dia dah kaki lenguh mcm nak patah..last skali choice yg ada KFC di SIAM PARAGON..pegh ayam dia bukan main sedap tak terkata..walaupun kecik tapi rasa masam manis tue ada..si dia kata halal dan tambahan yg si kaunter tu pun ckp halal gak..tibai je la tanpa was was..siap aku tapau lagi satu kotak besar KFC THAI..makan kat hotel nanti..uhuhuh

MALAM Tue aku terus pengsan landing tidor..tak cukup tido beb..dah la semalam aku keje outstation..si dia ehem mana lagi pergi ke XXX XXXX...dia ajak aku..aku ckp letih la..baik aku tidor jer kat bilik hotel

 

0 comments so far.

Something to say?