Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Ohh SINGAPURA & Outstation Johor Bharu

Category: , By Pyromaniac
MARCH 2008
Outstation (Johor Bharu)
PART 1

Kalau nak dikira ngan jari lah outstation di JB nie dah masuk 4 kali..JB nie pada aku begitu asing sekali..jalannya yg begitu pelik dan aneh...bersimpang siur..traffic yg jem dan etc..tapi aku cukup mengemari makanannya..keje aku memang tak lain makanan jer...makanan jb berbeda dari tempat yg lain ada elemen jawa sket..kisahnya.. aku pergi bersama senior aku dan menginap di hotel new york..kiranya nak pergi wat inspection pipe bersama ngan JKKP.Aku plak ada urusan di Nusajaya..projek terbaru aku...sekali harung la.Pergi bersama si shazli nie tak banyak bende leh aku leh selongkar lah..yg aku tau pekene mee rebus stulang laut yg sedap di area stulang laut berhampiran ngan OUM..rasanya sedap dan makan nasi penyek untuk dinner..restoran yg terletak berhadapan ngan bangunan hotel new york aku nie..rasanya aneh..nasi penyek nie..nasi ada ayam dan juga sambal belacan!makan plak tengah malam...tak pasal allergic aku malam tue
Mee rebus stulang laut yg sedap!
PART 2
Outstation kali nie aku pergi seorang diri sahaja..selepas si shazli nie tak moo follow sebab dia ada projek di tawau..aku plak beruntung la pergi sorang diri dan lepas di paksa oleh boss aku..projek nusajaya nie aku nak siapkan balai negeri johor..tempat aku nak menginap kali nie di hotel selesa..dlm perkiraan aku time nie la aku nak masuk ke singapura..sebab takde keje pun sangat nak buat..di nusajaya tu

OHH SINGAPURA


PART 1


Ini nak dikira pertama kali aku menjejak kali ke negara asing seorang diri..takde teman atau bantuan..dah la gamble hanya berbekalkan passport jer..selepas aku drive kete company keluar dari hotel..aku pun menuju ke stesen bus larkin..bertanyakan si makcik yg menjaga kaunter parking untuk ke sana..kalau tak aku sesat jugak..park la kereta kat situ..dan aku bercadang nak naik bus ke sana (bus menuju ke queen street)..nak naik bus pun tak lah aku reti aptah lagi nak beli tiket..aku bertanya la samaada dorang nie terima tak duit ringgit..dan bile dorang ckp takde problem.aku masukkan la duit Rm1.80 kalau tak silap aku lah..hati berdebar semasa berada dlm bus..destinasi mana aku nak tujui dan mcm mana pemeriksaan imigresennya nanti bermain di kepala benak aku nie.

Selepas bus melepasi je pemeriksaan di tambak johor..menuju la aku bersama bus..ke seberang sana ..iaitu singapura..hati aku dah mula gembira tapi risau..melihatkan kubu imigresen dorang yg cukup besar...gagah perkasa..halangan sana sini..polis yg meronda ..cuak plak aku...aku mengekori kebykkan rakyat malaysia yg lain menuju ke kaunter imigresen..beratur dah la Q dia lama..apabila sampai turn aku..si pakcik imigresen singapore tu tanyakan aku..borang putih?ehh apa tue.dah la muka tak puas hatinya terpancar...aku mula la blur..dia ckp aku kene isi dulu borang yg boleh didapati kaunter sebelum check in..adeh..wat malu je muka nie..dah la kene beratur sekali lagi..tak pasal2 terlepas bus aku dan kene ambik masa menunggu bus yg baru

Dalam bus aku melihat singapura ngan penuh keanehan..jalan raya yg tersusun..bus yg bersambung dua,bangunan yg tercat rapi dan bertingkat..di tambah ngan polis trafic di sana sini wat aku begitu kagum..wow...tapi wow tu hanya seketika apabila aku sampai di stesen mrt woodlands..biler je aku jejak kan kaki kat situ..dengan harapan ada money changer di situ..haram satu pun takde..aku bertanyakan si kedai runcit tu nak tukar ringgit malaysia..dorang tak bagi..alamak..aku pun mulalah menggunakan kad kredit aku nak keluarkan duit singapura..tapi tak berhasil gara2 aku lupa no pin..dah la signal celcom takde kat sini..WAAAAA..aku tersadar di negara asing sekali..berbekal kat wang ringgit..di tambah ngan tiada map di tangan.lagilah membuatkan aku WAAAA sekali lagi...jantung ku time tu berdegup kencang..cuak.peluh keringat meleleh sana sini..mencari idea nak pulang..last skali aku pun berikhtiar bertanya kan konduktor bus tu nak pergi ke JB menggunakan ringgit malaysia..dan akhirnya berhasil..lega gile...nasib baik..biler nak sampai je kat woodlands..aku tengok kebykkan penumpang yg lain turun..aku pun ikut turun sekali la..tak sampai sepelaung aku nampak money changer..dan tukarlah duit kat situ..korang nak tau apa aku lakukan selepas tu?pulang ke JB?ohh no way...aku dan start menggila kembali...selagi aku tak pergi ke hujung selatan singapura aku takkan balik..HUHU..mulalah aku wat plan gilernya naik bus balik turun di stesen mrt woodlands yg berhampiran dan aku memilih destinasi yg seterusnya yg paling penghujung...marina bay..lepas nie aku takde peluang nak pergi lagi..pada anggapan aku la..nak beli tiket mrt pun complicated tak mcm kat KL nie..mula2 kene pilih destinasi ngan touch kat stesen mrt yang nak pergi dan kemudian masukkan duit dan mesin tu akan keluarkan kad yg boleh di tebus balik..kiranya kene bayar deposit 1 dollar singapore la..penduduk kat situ hanya reload je dari kad dorang..mcm touch n go la...kiranya tiket tu takkan telan la..bole tebus kat mesin dia

marina bay yg terletak di penghujung selatan singapura.. laluan merah di map tue
Dalam tren aku banyak memerhati keadaan sekeliling..dan perjalanan nak ke selatan lebih kurang dalam sejam jauh la jugak...mrt dia nie cukup laju..smooth dan besar..best gak ler..stesen kat singapore nie bersepah..susah aku nak ingat kesemuanya....time tu malam takde pemandangan yg boleh aku nampak..sampai je kat marina bay tu aku keluar dan turun..alamak..apa yg ada hanya taman dan suasana gelap gelita..aku dah frust dan last skali aku pilih la destinasi yg terbaru sebelum aku nak pulang ke JB...stesen seterusnya city hall..dan biler aku turun je dari stesen tu..keluar je dari stesen city hall..fulamak..sekeliling aku ada bangunan pencakar langit..moden dan ada art sana sini..tapi tak segempak mcm kat KL jugak la kan..huhu...dan aku mula melihat jam aku..alamak tak sempat la..mula la rushing naik mrt balik pulang ke stesen mrt woodlands dan naik bus menuju ke JB..sampai sana naik teksi ke stesen bus larkin dan pekene nasi penyek lagi..adehh meragam perut..aku beli air mineral je kat singapore..makanan mahal dan tak gerenti halal..air mineral pun RM3++ tau..fuhh leh pokai mcm nie..aku harap2 dapat la pergi ke singapore lagi
 

1 comment so far.

  1. Anonymous October 14, 2008 at 3:28 PM
    hehehehehe..
    sama la..ms first time g luar dr mesia..dkt je pun. singapore gk.. dlm bas lg dh isi tagged tu..dh ler tua.. cuak.. sampai kt dlm sana.. nk turun kt woodland ke golden mile complex.. hhahaha.. nsb baik ada member.. dok sms.. tp..bila dh masuk sana..satu sms..rm2 you..
    but again.. singapore is a very nice country.. g sorang2 pun selamat

Something to say?