Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Ohh Singapura: Part 2

Category: , By Pyromaniac
BULAN APRIL
SINGAPORE
Day 1
Sebenarnya entry aku berlambak2 nak cerita..folder gambar ada berpuluh2..takde masa nak upload etc..aku minta maaf kalau sekiranya aku tak sempat nak balas komen ker etc..tunggu aku catch up sampai bulan october nie..mati!..entry kali nie tak byk pic sebab hilang gara2 computer aku corrupt..takde la org kata pic tell million stories
OH..singapore..aku ingatkan hari tu dah last day pergi ke sana..tapi tak psal ada problem..dan aku plak nak send barang kat projek di nusajaya tue..dan kali nie special sket..aku bawak perantis aku..al kisah cerita nya..aku dah nak berhenti di company nie..so ada org baru masuk dan aku kene la tunjuk ajar selok belok pasal projek aku yg berharga berjuta juta nie...
nama mamat baru masuk nie razi..pernah kerja ngan company tank sebelum nie..jadi aku ajak dia sekali la join..leh tolong drive kereta..huhu..aku dah belasah kereta company aku awal2 lagi bawak pulang kat rumah..supaya esok pagi senang aku nak jemput si razi nie di shah alam..perjalanan tak bosan sebab ada teman nak duk borak..sampai je kat johor baru..aku cadang nak booking hotel di hotel seri malaysia...ada la planning nya.motif tersembunyi..ha ha supaya senang sket aku jalan kaki nak pergi ke stesen bus larkin tue..sampai je aku terus gerak pergi ke site di nusajaya..dah abis borak ngan mamat uem tue..etc..tgk job outstanding..aku dh bilang sama si razi nie nak pergi ke singapore..so dia pun kata ok..dia pun nak lenjan kereta pergi jumpa membe dia..
Kali nie aku memang expert nak pergi ke sana..tak takut n cuak bahkan membara..bersemangat..seboleh nak cover satu singapore...sampai je kat singapore dah petang..selepas seberang dari tambak johor..naik mrt aku cadang nak turun di tempat paling famous di singapore..tak lain tak bukan orchard road..syurga membeli belah
ORCHARD ROAD
Turun je aku dari station orchard road tue ..aku merayau la..sepanjang shopping mall..yg terletak berdekatan sana sini..nak beli barang..mahal ler..tak mampu..aku just window shopping jer..ada Tang,isetan,robison dan mcm mcm lagi..u name it..dan nak cross the street tak leceh la sebab bangunan berdekatan satu sama lain..tapi malangnya weather tak mengizinkan aku..hujan maaa..adeh..terpaksa la aku beli payung yg costnya 6 sing dollar..kat situ aku sempat sambar gak souvenir mcm fridge magnet tue.basah kuyup la jugak badan kene hujan lebat..kali nie trip aku tak menjadi sangat la pulang ngan perasaan hampa!jalan kaki jauh beb..sempat la aku lalu di istana presiden dia..perghh kawalan sekuriti begitu dashyat ..mengalahkan kedutaan USA..askar dan polis berkawal..siap ngan senapang lagi..kalau kat istana negara siap leh bergambar lagi...jauh punya jalan kaki nak cari stesen terdekat dia..seingat yg aku tau..aku naik mrt tren di dhoby ghaut..terletak dlm building...dan disebabkan hujan aku tak tau nak pergi ke mana..last sekali pulang ngan hampa dan kecewa..aku tak suka dikecewakan! petang tu disebabkan kecewa aku, si razi ajak aku pekene roti kacang pool yg enak sekali ..ada roti bun yg fresh ditambah ngan sos kacang merah yg sedap
Malam tu si razi nie bawak aku makan di danga bay..pekena murtabak singapore yg sedap!makan je keje aku kan
DAY 2
Mcm biasalah selesai kerja kat nusajaya aku pun beritau si razi nak pergi ke singapore lagi..tak puas hati ..dia kata no hal punya..nanti dia jemput malam karang..dan aku naik la mrt pergi ke tempat yg aku tak sampai lagi..destinasi seterusnya
RAFFLES PALACE
stesen nie terletak dlm underground..wajib di lawati..keluar je nampak la gereja berhampiran..dan dari situ aku memulakan fast walk..menuju ke mercu tanda singapura..mana tak bukan building tak ubah mcm bangunan sultan abdul samad dia..dan di situ jugak la terletak nyer mermaid ..berupa singa kacukan ngan mermaid..makhluk kacukan..mutasi gen..dan bangunan berbentuk durian..kat situ la aku harapkan belas ikhsan pelancong dari china untuk ambik gambar aku...kalau tak..gambar pemandangan je la aku sempat snap..selepas berjalan begitu jauh badan aku berpeluh..mcm mandi sauna...sempat la aku menyejukkan diri dalam shopping complex dia..masuk dlm toilet..basuh muka jaga penampilan diri..kekek..terkejut aku..bukan main bersih giler..takde setompok najis pun..kagum aku..kat malaysia haram jadah la..najis pun tak flush..
berjalan kaki la aku menuju ker city hall..time tu kiranya dah petang la..nak korek duit kat maybank tak leh pulak..adeh..duit dan kering terpaksa la pergi ke money changer berhampiran di city hall..aku pun bercadang plak nak pergi melawat bugis street..terkenal ngan masjid sultan..sampai je nampak la masjid yg fungsi nya sekadar tempat ibadat..sunyi dan lengang..terdpt la kedai cenderamata di sepanjang area masjid tu.sempat la aku beli cenderamata..key chain untuk si dia dan si opismate aku..harga tak mahal RM2..dan tempat
seterusnya aku akan pergi adalah
BUGIS STREET
Kat sini ada jual bermcm bende..ibarat mcm petaling street..tapi peniaga dia tak kurang ajar..bole dpt jam tangan yg murah..aku sempat la sambar..dua..disebabkan duit tak mencukupi aku telan air liur je la..beli pun key chain..tu je mampu..time nak gerak ke little bugis tu..adalah budak2 hingusan di tepi jalan yg bersiul ke arah aku..siap panggil nak kemana...siap menjeling manja lagi..ingat aku nie toyboy korang ker!slut.etc..rosak betul umat melayu nie...malam masih awal lagi..mulalah idea mengila naik tren mrt pergi la ke changi airport..duk lepak kat situ sampai ke malam..pekene shuttle airport tren dia yg begitu canggih menghubungkan antara 3 terminal..aku nyaris tersesat di stesen tanah merah..kat situ terdapat 3 landasan yg menuju ke arah yg bertentangan..mulalah aku clueless..sepanjang dlm tren leh la nampak kawasan perumahan org kaya singapore paya lebar,stadium yg sentiasa penuh ngan aktiviti..no wonder atlet singapore hebat..
Dalam perjalanan pulang byk yg berlegar di kepala aku..ngan bau badan yg hamis..berpeluh sesak ngan org baru pulang dari kerja..dan yg kesian nya si minah nie terpaksa berhimpit dan membau peluh jantan aku nie..takde issey miyake atau hugo boss..natural smell..dan dlm tren tu jugak adalah si indon yg pakaian leh tahan.aku rasa dia bekerja di company international beribu pejabat di singapura..bergaya.duk berhadapan aku...bersetentang mata ngan aku...kononnya nak ehem2 la..bagi clue..aku wat bodo jer no respons ....mcm mcm la! Pengalaman aku di singapore nie..keadaaan yg cukup teratur bersih.tersusun rapi..tak terbayang aku ada tempat mcm nie kat muka bumi..tapi bagi aku itu sekadar hiasan atau fake semata..penduduknya rata2 mengalami tekanan yg begitu tinggi..art atau arca hasil seni yg terdapat di taman laman adalah sekadar untuk mengaburi mata atau menyenangkan hati penduduknya..aku dpt rasakan tekanan di sini ..manusia sibuk ngan alat mp3..mobile ps dan hp yg canggih untuk menghiburkan diri masing2..aku cukup hairan manusia di situ juga berjalan kaki tanpa rasa rungsing walaupun ditemani oleh lampu malap..kalau kat kl tak pasal2 kene rogol atau liwat ..nenek pun leh kene rogol kat kl nie!..cukup selamat berjalan seorang diri di singapore..yer la ibarat negara polis..di mana saja ada cctv,terutama dlm stesen mrt..dan time aku pergi tu kecoh ngan isu mat top yg terlepas dari tahanan..anggota JI..lagilah kecoh sekuriti time..siap wat annoucement sekiranya terjumpa bom dlm mrt ke etc..aku plak cuak rasanya..tak pasal aku plak di tuduh agen JI...dan stesen terakhir aku sampai woodlands..dari situ baru aku sempat pekene makanan sosej berintikan cheese yg berharga 2 sing dollar..lapar punya psal beli la walaupun mahal dan ada status halal..air mineral plak harga 2 kali ganda kat malaysia..adeh..dan time nak melantak sosej tu..terdengar satu group budak melayu nie berbincang sesama sendiri.." cantek tak TATU yg aku buat nie" aku terdiam dan tergamam..bagi aku itulah warna warni SINGAPURA
MALAM HARI DI JB
Malam tu party bermula..yam seng..pertama kali aku berkaraoke ..seumur hidup aku..melalak mcm nak giler bersama ngan membe si razi nie..dinner malam tu plak nasi penyek favorite aku..dan lepas melalak tak ingat pekene la teh tarik di danga bay
keesokkan paginya cadang singgah sebentar di ZONE..mencari barang murahh...tapi takde apa pun..duty free pun apa aku dpt beli rokok?..aku tak smoke!..pulang hampa..end the story!
 

2 comments so far.

  1. YUSRIE MOHD YAMIN October 15, 2008 at 1:36 AM
    bro...nnti aku dh kije jom ah sekaki berjalan2 satu dunia..huhuhuh
  2. Ad Rifza October 15, 2008 at 7:41 PM
    Wah wah skrg..bukan maen lagi jenjalan yea..tak ajak pon..ngeh3.. Beshh beshh jenjalan bila fulusss banyakkk....

Something to say?