Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Interview

Category: By Pyromaniac
Interview
May 2008
Ohh Interview..dulu aku begitu takut pada interview..terutama time tgh belajar dulu..pernah sekali pengalaman aku nak minta practical training di lafarge..aku telah disoal siasat mcm aku nak keje permenant kat situ..cuak pucat muka aku time tu..tiada pengalaman dan persiapan rapi..tapi kini..aku menyediakan jentera perang aku secukupnya..aku sebenarnya dah letih menganggur nie walaupun aku break dlm tempoh yg singkat..tapi aku rasa otakku beku..tak productive..lesu..kerap aku pergi ke national library membaca tapi sampaikan satu tahap aku boring mcm nak giler..duit dah la semakin kering..dan aku mengharapkan rezeki dari NYa..Semua nie kan rezeki dtg darinya aku berikhtiar dan bertawakal lah..aku cuba la minta dari jobstreet..sanggup aku bayar semata untuk mendapat peluang lebih..itu tips yg aku dengar la..dan tak semena aku begitu terdesak nak mencari kerja..terlalu mengharap..skrg nie susah tul nak minta kerja..aku tak nafikan..walaupun aku menganggur tak sampai satu minggu dah letih..hehe..dan ada satu hari tu aku lihat ngan penuh minat ngan satu company nie..belek setiap hari aku tgk status aku unsuccessful..kecewa giler..dan keesokkan harinya aku dpt panggilan dari company yg sama..ehh apa motif semua nie..dlm internet aku gagal tapi dipanggil interview..dan pagi tu aku pergi la dengan penuh semangat n smart..mula2 tu aku tgk persaing aku..mempelajari ttg mereka..ohh ada 6 org candidate..2 org berpengalaman termasuk aku dan yg lainnya fresh graduate..yg tak tahan nya fresh graduate nie terlalu bongkak dan ego mengatakan kalau dia tak dpt job nie pun takper sebab ada company lain lagi kot akan interview dia..terlalu optimistic..huh dlm hati aku..dan aku merenung mata sorang persaing aku nie..dan dia juga begitu..time interview telah tiba..belum sempat lagi interviewer tu nak bertanyakan soalan typical..introduce yourself..aku mulalah blah blah ckp aku mcm nie handle projek harga juta juta etc..sampaikan dorang tu terdiam dan ckp encik,company nie takde la projek juta juta mcm encik mention tu..lagi satu dorang tanya aku willing ke keje lebih masa etc..mula aku aku ckp ngan penuh yakin etc..dan mulalah si HR manager tu britau pasal elaun n basic..hehe dlm hati aku dah girang ..peluang tu 50/50 lah..balik tu aku kene tanya soalan basic engineering...apakah yg di maksudkan ngan head loss...mulalah aku gorenggggg ngan minyak panas..ok jawapan diterima jugak akhirnya..aku pun pulang menunggu ngan penuh debaran
 

1 comment so far.

  1. @xiM January 20, 2009 at 10:59 PM
    hello..

    :)

Something to say?