Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Agarwood & Aloeswood

Category: By Pyromaniac
3 10 08
Agarwood & Aloeswood
Dewan Beta, Kelantan
Semasa aku berada di rumah ayah sedara aku time hari raya nie..masing2 rancak berbual pasal kehidupan masing dan tetiba tersentuhlah ttg topic business kayu gaharu yg di jalankan oleh family ayah sedara nie..aku pun wat gaya berminat dan nak tau lebih lanjut lagi..berdasarkan info yg diberikan olehnya,kayu nie di panggil kayu gaharu..digunakan semasa upacara pengkebumian dan juga banyak fungsi lain lagi..bahan tambah untuk perfume dan menjadi kegilaan org timur tengah dan harga dia memang terlalu mahal..cecah puluhan ribu bagi gred yg terbaik..sebenar kayu gaharu nie pokok nya boleh di tanam tapi untuk mendapatkan resinnya sukar sekali..selalunya org asli tahu tentang keaslian resin tersebut..tidak boleh di buat secara kacuk..resin nie datang secara semulajadi hasil tindak balas pokok itu sendiri..dipanggil mcm antibodi pokok nie melawan penyakit ler..ayah sedara aku menyuruh aku menghidu wap kayu gaharu nie dikatakan mujarab untuk penyakit alergic aku dan menajamkan pemikiran katanya lah..bau nya memang menangkap..dan bile di calit sedikit sahaja kat jari..baunya sampai 3 hari tak hilang..pelik sket baunya la walaupun harumnya semerbak


Sudah bermula sesi membomoh
Mentera apa yang di baca oleh bapa sedara aku nie..jangan ludah kat muka sudah he he he

Asap kayu gaharu sudah berkepul2.satu hirupan bernilai 1 ribu katanya lah


yang nie berkualiti tinggi dan dijadikan sebagai cendaramata


yang nie kalau aku masuk hutan terpijak sepak je kot..mahal nie woo kalau aku tau

Kayu gaharu yg telah diracik halus

Dua botol kecik tu la esen minyak wangi dari kayu gaharu

 

0 comments so far.

Something to say?