Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Offshore life: New Barge

Category: By Pyromaniac
South China Sea
December 2008
Pagi tu aku call agent aku..untuk menguruskan segala bende berkaitan ngan mob second time aku nie.tapi sebelum tu aku pau dulu agent aku pergi makan tengah hari..seafood..agent aku nie bawak aku pergi ke satu medah selera yg menyediakan baby lobster yg sedap..org semenanjung gelarkan bende nie udang lipan..entah..aku tahu makan je dan si thai nie tak selera nak makan bende nie..dia cakap aneh dan bentuk mcm alien..lantak ko le..asalkan perut aku kenyang sudah...aku dpt tahu dari client,aku akan berkerja di barge yg baru..aku pun takde idea..mcm mana new barge tu rupanya..sampai je di port..aku puas mencari barge baru tu..ha itu dia..peghh lawa n baru..walaupun tak sebesar barge lama..masuk je dalam kabin..memang aku dapat rasakan barge nie masih baru..tandas yg bersih dan segalanya nampak masih baru..aku berborak ngan kapten kapal dan dia beritau yg barge nie adalah milik company jepun dulu..patutla ada tulisan jepun sana sini..selepas beberapa hari kat port labuan nie..barge nie pun sailing ke lautan..ke field yg terletak area offshore miri..maknanya kene seberang brunei ..itu pun memakan masa hampir sehari suntuk untuk sampai ke field..selepas tu kene plak ngan urusan imigresen di miri..
Aku ingatkan kerja aku time nie smooth skali..tapi di sebabkan ROV yg selalu fuck up..rosak sana sini..dan juga cuaca yg begitu luar biasa..hujan lebat yg tak berhenti di tengah lautan..ngan ombak yg kadang kala setinggi 6 meter..wat aku tak senang duduk..ada masa aku memerhatikan dari cermin mess room aku..sekejap platform nie leh nampak dari cermin dan sekejap dia hilang..maknanya setinggi tu la barge nie dilambung ombak..ada masa aku nak hirup udara segar kat luar..bukan main lagi ombak menghempas dinding kapal..buushhh..bufff buff..ada masa sampai banjir kat atas deck...sejuk mengigil aku...adess..seingat aku selama 3 minggu berturutan cuaca teruk di field nie..dan kali nie jugak aku tak tahan ngan mabuk laut..muntah gara gara aku nak diet. tak makan..aku makan epal je jadi perut masam...semenjak aku berada atas barge lebih 2 bulan nie..berat aku naik mendadak..pipi tembam..n badan dah gebu..mengeluh aku..bukan apa selera makan aku yg semakin bertambah dan mengelakkan dari mabuk laut..kene la makan yg teratur..kat sini makanan..usah ckp la..apa je sebut..fresh oren,gauva juice etc tu baru jus blum lagi kek,biskut n makanan western n asian food time breakfast,lunch,minum petang,dinner n supper..dan nak makan anytime je..aku nie tembolok besar sket mcm kebiasaan time malam tgh nak tengok movies je turun ke mess room buat sandwich aku sendiri..roti bakar di salut ngan kacang hazelnut ferrero roshe n mentega kacang on top dan juga cheess ..peghh nikmat n mengemukkan..ada masa makan aiskrim n aku letak coklat hagezn dazz..peghh..pilih n rembat je makanan yg ada..semua free dan resultnya badan aku gain weight yg melampau..belum lagi masuk ngan chicken chop,lamb chop,fish n chip..tomyam noddle..maggi ada kalanya aku makan sebab selera makan hilang,nasi beriani,nasi ayam dan etc..Rutin harian aku pagi..breakfast,lepas tu standby utk job..n then tgh hari makan ,petang makan,malam pun makan, diselang seli ngan main computer,melepak,berborak n standby untuk job..setiap hari menatap muka yg sama..bosan..tak sabar rasanya aku nak pulang!ada masanya aku berangan dan memandang ke arah lautan yg luas menghadap ke sebelah barat..aku teringatkan suasana di KL time nie mesti sibuk, jem n riuk rendah tapi di sini sunyi dan sepi..time nie la aku menikmati dan dapat menghayati keindahan alam ciptaan ilahi



Pintu masuk ke kabin

Bilik aku sebelah kanan..bawah tangga tu mess room


Time nie ombak dah kuat



Banyak kali ulang alik dari labuan ke field

Awan tu masih lagi gelap..cuaca tak begitu baik

Itu barge lama aku..






8 12 08
Hari Raya Haji
Aku time nie beraya atas kapal je..call la family aku..mereka masak masakan special la..sedih gak tak dpt bersama family tapi apa leh buat tengah bertugas kan
Makanan di pagi raya nasi beriani..nasi impit dan juga sate

Inilah dia barge baru aku!

MAKANAN DI ATAS BARGE

Penuh pinggan aku dengan makanan mana tak naik badan

CABIN ROOM MR PYRO


Selang berapa minggu kemudian aku pun bersama ngan mat saleh yg lain celebrate christmas n new year atas barge nie juga..adess..rasanya nak balik la..asyik counting hari je..

 

0 comments so far.

Something to say?