Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Men vs wild: Gunung Datuk

Category: By Pyromaniac



29 03 09

Man Vs Wild

Gunung Datuk


Masa aku menulis entry nie..baru habis menyaksikan perlawanan getir di antara MU dan barcelona pukul 3 pagi..lihat je game pada 1st half aku dah mood kureng..apa barang MU lawan..hampeh..terus aku jadi tension..aku tahu pasti keesokkan harinya membe opis aku pekenekan aku..mamat MU si poyo dah dtg..haha..pagi tu aku berlegar di area hartamas.. my backyard la..sesak dengan budak2 muda yg tak bekerja menonton bola..aku sambung second half di rumah..santai bagi aku..arghh lepas je game habis..aku tak dpt tido dan terus menulis untuk entry kali nie..

Gunung datuk..mcm mana nak mulakan cerita..weekend aku akan cuba penuhi sebaik yg mungkin..tiada istilah santai bagi aku..dah lama tak merasai suasana lepak di rumah 24 jam tanpa buat sesuatu dan kali nie aku terpikir untuk mendaki..dah lama...mungkin dekat 2 bulan yg lepas aku mendaki bukit tabur..tapi melihatkan ramai org tercedera dan terjatuh mati dari situ..aku mulai gerun..buka internet aku terus type gunung..memilih destinasi seterusnya dan tetiba aku ternampak dua pilihan gunung angsi dan gunung datuk...aku terus pilih gunung datuk kerana tak begitu tinggi...dan aku tahu berapa kerat saja yg akan follow aku kali nie..puas aku menelefon kawan aku..hey jom naik gunung..wats?apa?..gunung..gila apa..mcm mcm alasan di beri..letih la..jauh la..takde persediaan rapi la..yg tak tahan ayat kene pergi training la..muak aku dengan jawapan sebegitu..dan aku akhirnya pergi bersama dengan membe aku yg pernah mendaki sekali di bukit tabur tempoh hari..dia je free..aku kagum dengan semangat yg dia ada....gunung datuk nie tak pernah pun aku jejaki..cuma di beri semangat dan keberanian untuk mendaki di sana..dan semangat survival..membelek aku artikel tentang gunung datuk di internet..macam mana nak pergi ke sana dan komen tentang pendaki..aku mula bergerak dari rumah pukul 8 pagi..terlewat dari jadual asal..sampai di area rembau aku breakfast mengisi perut dan tenaga..membe aku nie pekene mee rojak di pagi hari dan aku pula makan nasi ayam..pukul 11 baru aku start mendaki..mendaftar di kaunter ranjer berhampiran dengan dewan..aku terus bergerak..tapi arah di mana..nasib baik la ada pakcik tu menunjukkan arah permulaan..dan menyarankan kitaorg mengekori group yg lain...kalau dalam pendakian nie..tak kisah di mana2 gunung sekalipun di malaysia..kebanyakkan akan mudah mesra dan senang untuk mengikuti group yg lain..sama juga kali nie aku mengikuti group student yg akan berkhemah di puncak sana..melayan..berbual dan melalak di atas gunung sambil menyanyi..memang lucu dan kelakar dengan telatah dorang..pendakian kali ni tidak mencabar seperti di gunung nuang ataupun gunung ledang..tak curam seperti 90 degree..tapi banyak juga halangan perlu ditempuhi...dan 20 minute pertama membe aku nie wat hal..perut dia meragam..masuk angin..tak psal2 muntah..aku dah panik..aku sarankan kita berhenti saja mendaki..dia kata dia OK..mungkin perut masuk angin katanya..aku terkejut ngan respond dia dan kagum dengan semangat yg dia ada...pendakian di teruskan dalam masa 3 jam sampailah di puncak...satu perasaan yg tak boleh di gambarkan..kepuasan dan semangat..adrenalin aku mengalir begitu pantas apabila mendaki batu batu besar di atas gunung tu..cukup puas aku melihat keindahan alam ciptaan ilahi..tapi aku tak dpt lama di puncak sana..gara awan semakin tebal dan bunyi guruh...aku perlu sampai di kaki gunung sebelum hujan lebat...terpaksa meninggalkan teman yg lain berkhemah di puncak sana..membe aku nie sempat promote product makanan dari company dia..di atas gunung pun boleh buat business..hebat...sampai je di anak sungai di kaki gunung terus aku terjun mandi..pegh sejukkk....keesokkan harinya..aku sedar tangan dan muka aku dipenuhi bintik2 besar.....waaaaaaaaaaaaaa..terus aku menjerit..rupanya secara tak sedar aku alergic pada benda hutan..mana la tahu terpegang pokok yg beracun..terpaksa menyapu krim sampai bintik nie surut..moral story..naik gunung tu kene la pakai pakaian yg sesuai.....lepas nie aku plan nak mendaki gunung angsi..sapa mahu follow?


Sign board ke gunung datuk


masuk ke dalam area ladang getah..nampak mcm haunted je area nie


















Disini tempat untuk register dengan wakil penduduk kg









Pendakian sudah bermula

















Semakin curam bila naik ke atas





















Pyro terdampar kepenatan












Pokok salak tak silap aku le



Berehat lagi..semput rasanya











dikatakan di sini ada tapak kaki hang tuah..yg nie nak di namakan apa plak..membe aku wat lawak..haa ini tapak kaki bapak ko.. kurang asam punya budak








Pokok nie memang tinggi melangit








Pokok balak yg tumbung di lantai hutan




pembantu kesihatan..di atas gunung pun ada doktor ke?














Busut



















Group mendaki kitaorg




Daun nie buat aku miang kot




Comel tumbuhan nie..unik














Bersemangat untuk sampai ke punchak
























Kemuncak gunung datuk yg berbatu





























Pyro sampai juga akhirnya di puncak!









Santapan tengah hari di atas gunung..sponsor oleh membe aku














Bersedia untuk mandi air terjun..sejuknya



















Dikatakan di atas gunung datuk nie la berlakunya pertabalan yg di pertuan besar negeri sembilan zaman dahulu kala..tapi sekarang nie di mana juga bole..di bawah pokok demokrasi..di bawah siling dan sebagainya..al kisahlaa
 

0 comments so far.

Something to say?