Subscribe

Category: By Pyromaniac
05 03 09
Rayong, Thailand
Selepas 3 hari bercuti di cherating..aku pun masuk office seperti biasa..on pc ..lihat klse..blog dan baca paper..sebelum pergi ke next level yg lebih menggunakan otak..tetiba boss aku panggil dari jauh..pyro..petang nie kau kene pergi ke thailand jugak..urgent!..what?? aku dah la letih drive pulang dari cherating semalam..belum lagi reda lelah aku kene pergi travel lagi..aku pun tak nak membantah setuju sajalah..membawa instrument untuk job di thailand nanti berat nak mampus 10kg..wrapping dan menyediakan commercial invoice untuk custom purposes..packing dan pulang ke rumah pun ambik masa juga..flight dah la aku book pukul 8 malam..berkejaran aku mcm nak gile!
nasib baik la aku pegi kali nie takde masalah ngan group kuning dan group merah..kalau tidak..masak aku kene nanti..takde halangan sangat bagi aku leceh la kalau airport sana kene tutup..perjalanan dalam flight memang la membosankan..dont say yg naik flight nie menyeronokkan...2 jam nie bagi aku mcm 24 jam..dah la flight delay..nahh dan last sekali aku sampai di suvarnabumi aiport lebih kurang kul 11 malam waktu bangkok..aku plak buat hal kali nie..cash tak cukup sekadar ada Rm400 jer..dah la kad kredit aku pun dah x limit..bila masa aku nak claim untuk job yg lepas..tu pasal keje last minute abis semua cash aku..dan yg problem plak maybank sini takde guna..haram J betul..puas aku cucuh tak klr jugak duit..masalah berpunca dari aku juga tak aktifkan untuk atm worldwide...puas la aku call hsbc dan maybank center semata mata untuk service nie...malam tu nasib baik ada la taxi yg sudi menunggu aku di airport..dari jauh aku dah nampak taxi yg sudah di book untuk aku....nama MR PYRO from xxxx company..lega..tak perlu bersusah susah aku nak mencari ...sepanjang perjalanan dalam taxi tu ..aku cuba memulakan perbualan...speaking london ..mamat siam nie tak paham..dan last skali aku speak english ala pattaya pun dia main angguk kepala tanda reti..aku mula la bosan mcm cakap ngan tunggul kayu je terus aku senyap dan memerhatikan perjalanan sekeliling...jarak perjalanan dari bangkok ke rayong bukannya dekat lebih kurang 180km..KL ke senawang kot..entah..tapi aku tahu memang lama aku dalam taxi tu..berbaloi la aku bayar untuk taxi sewa nie sebanyak RM300!...claim la lepas tu..aku bukan cop duit pun..sampai la di bandar rayong..rayong nie ibarat kerteh di malaysia..pusat pemprosesan crude oil,natural gas dan juga industri hiliran yg lain..kompleks dan keluasan kawasan yg terlalu besar..kagum melebihi keluasan kerteh..malam tu hotel dah di book oleh partner keje aku di branch bangkok..malam tu aku menginap di star hotel..aku tidur tak pikir apa malam tu..letih gile...

perjalanan dari bangkok ke rayong

STAR HOTEL,RAYONG

Aku dah biasa menginap di hotel sorang2..tak perlu teman dan sebagainya bukan seperti kawan aku yg lain..bukan nak kata aku angel atau apa..tapi itu adalah aku!aku baru aware yg hotel di area SEA nie kebanyakkan nya murah kecuali malaysia dan singapore..dan hotel yg aku menginap di rayong nie pun harganya hanyalah Rm100 duit kita..siap ada LCD tv lagi!..kalau di malaysia ada ke mcm tu?siap kalau harga mcm tu disediakan tv zaman batu lagi.balik anjing mati!.itulah realitinya hotel di malaysia nie.. mahal!

Queen bed untuk aku sorang

Pagi tu aku dikejutkan oleh bunyi suara nyanyian dari bangunan berhampiran..aku ingatkan ada karaoke papagi hari nie rupanya adalah lagu kebangsaan diaorg..hotel aku nie berdekatan dengan sekolah menengah

Pyro tidur dengan nyenyaknya siap berdengkur lagi

Lobby star hotel

Merayau di bandar rayong
Pagi tu perut aku berkeroncong..lapar tak makan apa malam tadi..aku pun pusing la sorang diri di bandar rayong nie mencari 7 eleven yg berhampiran dengan hotel aku..di area hotel aku nie juga kelihatan bazaar atau tempat jualan barang pertanian..mungkin ada pameran agriculture kot.. aku kagum bile melihat org thai nie berupaya menghasilkan kualiti pertanian yg begitu tinggi..namakan apa jenis kacukan buah ada di sini..kundang,mangga tak usah cerita la..orkid dan etc.. buah lain pun ada jugak..otak kotor la korang nie!

Pasar pagi di rayong

Breakfast aku ..aku suka betagen drink nie rasanya lebih kurang mcm vitagen tapi botol besar,murah dan sedap..yg penting halal!

Pagi tu aku dah siap memakai coverall nak pergi ke plant di rayong nie..client request untuk melihat column yg bermasalah..katanya la..product outspec...

Di rayong atau seantero thailand nie banyak terdapat kereta pick up..kereta sedan hanya untuk teksi sahaja :) contohnya toyota vios..di malaysia yg selalu di hangung hangungkan itu

Rayong

Terminal crude oil

Tengah hari tu memang panas teramat..berpeluh aku satu badan.terhidrate aku dah la letih memanjat column yg setinggi 30m nie..musim nie musim kering di thailand..dapat pekene kopi manis memang melegakan sekali..membe aku sorang thai nie memang tahu selera aku..dia pun bawak aku pergi ke restoran muslim di area rayong nie..nak tau kedai tu halal ke tidak..dia ada lambang bulan sabit..aku pun order nasi goreng xxx (nama thai aku dah lupa) :)

Masjid di rayong
Ada satu kedai yg terletak berhampiran ngan masjid nie memang sedap masakan dia..aku cuba la try order..nasi goreng pattaya..semua tergamam...pelik..rupanya baru aku tahu dari cerita membe aku nie..mana ada nasi goreng pattaya..kat malaysia saja ada bende tu..biasalah org kita nie kalau masakan thai nie bukan main suka..sampaikan create resipi baru berasaskan nama thai..tapi rasa tomyam local di malaysia ala ala rebus daun serai je..itu pandangan membe thai aku nie la..

Seronok juga berurusan ngan org thai nie..masuk plant dia tak perlu briefing..etc..safety tak ketat sgt mcm di malaysia..dan satu perkara yg menarik ttg staff di sini..siap boleh surf internet lihat gambar nude lagi..dan sorang mamat tu senyum2 bile aku cuba untuk menoleh ke komputer dia..he he he ..boleh share ke bang :)

Malam tu membe aku dah cabut ke rumah dia..dan aku kembali keseorangan la...lepak kat hotel ..on tv..sepatah haram pun aku tak paham dan aku pun turun nak menjamu mata dan perut selera..malam tu aku takde idea nak makan apa..last sekali aku bedal kfc di sini..utk info..kfc di area aku nie halal..kata crew situ la..aku pun bedal la ayam pedas dia..pegh mengancam rasanya...takde kat malaysia..unik...dan tengah makan nie tetiba emo aku datang tak pasal2..teringat kenangan terindah aku date di thailand sesambil makan kfc bersama..dan kali nie aku makan keseorangan :(

TESCO LOTUS
aku malam tu tak mau pulang awal ke hotel..pegi le ke tesco nie beli apa yg patut..junky food etc cuci mata

Pasar malam rayong
kalau nak dibandingkan dengan pasar malam jalan tuanku abdul rahman..disini 10 kali ganda lagi best..mcm mcm bende ada..dengan replika senjata api di jual ditepi jalan..sex toys...pakaian jenama gucci dan prada..dan juga syurga makanan..dari sini bole la lihat sushi versi thai..kepala hidung pendek..satay pork..ulat goreng..lipas goreng..biawak masak sup..dan kuih yg beraneka jenis..nampak mcm lazat..tapi paham sajalah bukan boleh makan pun..

Replika senjata api

deretan gerai buahan

Section makanan

Aku membawa pulang barangan untuk kecantikan diri nak jadi seperti org thai juga la..ha ha geli ayat nie..murah sini beb dan tak lupa betagen..aku sudah mula mengemari rasanya yg enak tu ohh dan juga rumpai laut kering berperisa tomyam..nyumm

6 comments so far.

1. Ad May 5, 2009 at 12:13 AM
    kalau gini kekdah nya..

akupun nak travel ari2
  2. fIcK a.k.a kaka May 5, 2009 at 11:33 PM
    wah, awat pi x bgtau..
    leh la kirim ape2 yg patut...
    kan kat ctu murah2 jer..
    huhuhuhuhu
  3. airy May 9, 2009 at 3:44 PM
    bestnyerrr....ko bile nak bawak aku travel
  4. miangbonekaLOL May 9, 2009 at 9:04 PM
    kfc kat thai halal ke?
  5. Pyromaniac May 9, 2009 at 11:38 PM
    halal ler..aku dah tanya kat kaunter situ..tempat lain aku tak tahu le :) tapi kfc dia sedap..haha provoke..sini kfc dia tak laku sgt ler