Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Part 5: Island Hopping Pulau Dayang Bunting

Category: By Pyromaniac
05 04 09
Island Hopping
Pulau Dayang Bunting
Hari kedua aku di langkawi nie...dipenuhi dengan aktiviti island hopping..pagi hari aku dah bangun dan breakfast di restoran dalam awana..belum sempat pukul 9, agensi bot dah menelefon suruh tunggu di jetty berhampiran dengan hotel yg aku duduk nie..berkejaran..dan sempat catch up the boat la..pada pandangan aku tak lengkap kiranya kalau pergi ke langkawi nie kalau tak join aktiviti island hopping nie..kerana bagi aku keindahan langkawi nie bukan terletak pada pantai nya yg indah,coral atau sawah padi yg terbentang luas tapi bentuk muka bumi atau bahasa scientific nya..geological yg unik..di dunia nie hanya ada 57 geopark yg diiktiraf oleh UNESCO..dan di asia hanya tiga iaitu malaysia,china n iran. aku tertarik dengan landscape marchincang formation yg berusia 500 juta tahun tu dan antara yg tertua di dunia..bagi setengah org melihat batu begitu sekadar ala batuan yg biasa..tapi bagi aku ada pengertian apabila melihat kepada pembentukan oldest rock formation. Di pulau dayang bunting pula terkenal dengan landscape atau formation batuan chuping limestone..rasa kagum dan takjub apabila melihat kebesaran dan keindahan alam ciptaan allah nie..itu saja yg boleh aku katakan..dan yg kelakarnya pemandu pelancong tu a.k.a pembawa bot nie masih lagi budak..jadi tergagap2 nak beri penerangan pasal pulau nie ke..alahai...nampak sgt belum abis kursus lagi nie :)


welcome on board

Abg pyro!


Hotel Awana Porto Malai


Mula berlepas















Pulau dayang bunting..boleh nampak batuan yg seiras perempuan terbaring yg sedang bunting!Kalau tak nampak tu pepaham je la :)


Chuping limestone




 

2 comments so far.

  1. eqbalzack June 3, 2009 at 6:19 PM
    tasik 'abang boroi' takde ke??? hehe
  2. Pyromaniac June 4, 2009 at 12:51 AM
    ada nanti aku suruh datuk bandar KL namakan nanti..kat KL nie byk je lombong..nanti en eqbal pepandai la buat lagenda/kisah pasal lombong tu pulak!berkenaan dengan abg boroi..uhuhuh

Something to say?