Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Lone traveller di Guangzhou part 2: Dr Sun Yat Sen Hall

Category: By Pyromaniac

Dr Sun Yat Sen Hall
26 06 09
Satu masalah yg paling ketara di hadapi oleh alien macam aku di china nie adalah bahasa..walaupun terdapat ejaan di dalam bahasa rumi..sebutan yg cuba disampaikan tak semestinya sama dengan apa yg hendak dituturkan..(nyamuk jgn le gigit kaki aku nie) ..aku cuba mempractikkan mandarin sedikit sbyk walaupun kelakar soundnya dan bila aku cakap nak pergi ke dewan sun yat sen..semua blur..sebutannya adalah sun jut sen..lebih kurang mcm tu la..kalau salah sebut..nahh mana la teksi akan bawak nanti..termasuk juga nama jalan!Kene sebut betul2
Sampai saja aku di depan dewan besar tu aku pergi ke kaunter utama,aku ingatkan masuk dalam nie kene bayar..aku bagi duit di kaunter..org di kaunter buat muka blur..speaking tak paham..lencai..#*@#(#@) ..aku pun muka blur gak..argh lantak la aku masuk je ke situ..haa di sini tempat menarik untuk bergambar..aku ambik la pic sana sini..menyuruh awek dan budak laki muda nie ambik gambar untuk aku..huhuh tak perlu aku bawak kameraman la mcm nie!ada masa seronok jadi lone ranger nie!...selepas aku letih berlegar aku pun berehat di bangku dan masa nie aku dapat call dari office bertanya flight aku bile blah2 dan nak inform kementerian kesihatan la.adoi bos aku nie plak yg terlebih takut....betul gak kan..bayangkan kalau h1n1 kene dijangkiti keseluruhan staff office aku..bankrupt company sebab seminggu semua kene kuarantine..…mana pula aku nak pergi selepas nie..mencari idea!
Info tentang Dr Sun yat Sen
Sun Yat-sen (12 November 1866 – 12 March 1925) was a Chinese revolutionary and political leader. As the foremost pioneer of Republican China, Sun is frequently referred to as the Father of the Nation. Sun played an instrumental role in overthrowing the Qing Dynasty in October 1911, the last imperial dynasty of China. He was the first provisional president when the Republic of China (ROC) was founded in 1912 and later co-founded the Kuomintang (KMT) where he served as its first leader. Sun was a uniting figure in post-Imperial China, and remains unique among 20th-century Chinese politicians for being widely revered in both mainland China and Taiwan.









































































 

0 comments so far.

Something to say?