Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Trip to bali: Day 2 Pura di Blah batu & shopping mode

Category: By Pyromaniac
8.36 S 115.22 E
110709
Blah Batu
Pura
Destinasi pertama pura yg aku tujui selepas selesai menyaksikan tarian barong..pura adalah ibarat tempat ibadat bagi masyarakat hindu bali di sini..pak made begitu mahir selok belok jalan di sini..semua perancangan di kepala dia..aku dan yg lain hanya menuruti sahaja..yer la berdasarkan perbualan sebelum nie dia pernah menjadi tourist guide selama lebih 10 tahun..dah byk pengalaman dan juga berjumpa dengan berbagai nationaliti dari serata dunia..si minah nie duk mengusik aku..mr pyro aku mulai sekarang gelarkan ko jason mraz version asia disebabkan dengan dress up aku yg sempoi dgn pakai topi berwarna putih bergaya sakan mcm jason mraz..my favour artis la..dari dulu lagi..bukan apa aku kalau pi luar negara lantak la nak pakai apa pun..bukan org kenal..keke..first time aku masuk pura nie..aku bayangkan mcm perkampungan budaya..aku lihat ada acara keagamaan telah berlangsung..pihak si perempuan mengentel sejenis pulut dalam kuantiti saiz yg kecik..menurut pak made..kuih itu adalah sejenis hidangan istimewa..dan si lelaki pula sibuk membuat ukiran dan ayaman dari kayu atau buluh..aku kurang pasti untuk apa..bagi pelawat di pura di bali nie diwajibkan memakai sejenis sarung yg berwarna supaya dapat membezakan antara pelawat dan juga yg lain untuk beribadat..pada mulanya aku rasa begitu was was untuk mendermakan kepada pura nie..bukan apa..aku takut kurafat atau syirik tapi aku niatkan di hati sebagai bayaran masuk ke dalam la..mcm masuk ke muzium...masa aku nak isi borang kedatangan tu..guest book ada tabung..ramai mengisi ke dalam tabung tu..aku walaupun teragak agak tapi isi la juga kan..niat tu hanya allah yg tahu..





























Galoh Art Shop
Bali
Tempat untuk shopping2 ..masuk kedalam kedai nie..mata mulai rambang..banyak bende sebenarnya nak beli nie.. terutama t shirt bertulis bali..bagi aku itu sahaja hadiah yg boleh aku beri kepada family dan teman aku di KL nanti..bukan semua la aku nak bagi..terutama yg teristimewa dalam hidup aku..pasti aku tak lupakanlah..walaupun sekecik hadiah sekalipun..pada mulanya aku bercadang nak shopping last day aku di bali..tapi disebabkan oleh si minah sorang nie takde pakaian mandi..pergi le singgah di kedai nie..baju,tshirt,sarung,beg,barang art,painting, u name it..


 

2 comments so far.

  1. airy August 30, 2009 at 8:26 PM
    huhu....aku tak gi pun pura neh...tapi tak menarik sangat kn
  2. Pyromaniac September 3, 2009 at 8:54 AM
    airy:pada aku la pergi tempat yg penting saja..lama ko bosan ngan temple nie..melwat bende sama saja

Something to say?