Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Trip to Bali: Day 2 Pura Tirta Empul, Tampak Sirih (Temple of Holy Water)

Category: By Pyromaniac
11 07 09
Temple of Holy Water
Pura tirta empul
History
Legend has it that the sacred spring was created by the god Indra. His forces had been poisoned by Mayadanawa, so he pierced the earth to create a fountain of immortality to revive them.
An inscription dates the founding of a temple at the site to 926 AD. Ever since - for more than a thousand years - the Balinese have come to bathe in the sacred waters for healing and spiritual merit.
itu adalah kisah lagenda tersendiri berkenaan dengan binaan kuil nie..bagi aku..aku lebih meminati budaya sesuatu masyarakat,cara hidup, menikmati keindahan desa dan kehijauan sekeliling yg belum disentuh oleh arus pemodenan..aku amat meminati photography walaupun aku belum berkemampuan memiliki kamera dslr..yg pasti hujung tahun nie aku akan cuba mendapatkannya..merakamkan detik teristimewa..pemandangan yg unik dan indah..bagi aku kehidupan ini untuk dinikmati..walaupun ramai yg pernah memperlekehkan aku..pyro kau nie masih lagi pakai kereta buruk tu lagi..bagi aku buat apa aku memakai kereta yg mahal sekalipun dan akhirnya tersadai..baik aku gunakan duit tu untuk travel dan at least ada la saving juga kan untuk kegunaan akan datang
Bagi aku penduduk di bali ini kuat beragama..setiap pelusuk kuil di penuhi dengan penganut tak kira tua ataupun muda..dan di kuil nie aku melihat penganutnya membersihkan diri masing dengan air suci tanpa mempedulikan pelawat dari negara asing









































 

0 comments so far.

Something to say?